Lakimuutos voi viedä Kemin ja Oulun satamat yhdistymiskeskusteluihin

Satamia ajetaan osakeyhtiöiksi lakimuutoksella, joka voi johtaa myös satamien yhdistymiseen. Pohjoisessa keskustelukumppaneiksi voisivat sopia vaikkapa paperiteollisuuden tuotteita laivaavat Kemi ja Oulu.

satamat
Ajoksen satamassa lastataan laivaa.
Jarno Tiihonen / Yle

Ensi vuoden lopussa voimaantuleva lakimuutos voi saattaa Kemin ja Oulun satamat tiiviimpään yhteistyöhön, uskoo Kemin Sataman toimitusjohtaja Reijo Viitala.

Lakimuutos edellyttää satamien yhtiöittämistä, mikä voi johtaa myös satamien yhdistymiseen. Viitalan mukaan tämä voisi tulla kyseeseen lähinnä samankaltaisia tuotteita laivaavien satamien kesken.

- Kun satamat muutetaan osakeyhtiöiksi, voivat yhtiöt ehkä neuvotella erilaisista yhteistyökuvioista helpommin kuin kuntien tai kaupunkien pyörittäminä, Viitala arvioi.

Hän pitää mahdollisena, että jo viime vuonna yhtiöitetty Kemin satama ja nyt yhtiöittämistä selvittävä Oulu voisivat olla vähintäänkin keskusteluissa asiasta.

Esimerkiksi Tornion Röyttän satama on Viitalan mukaan Outokummun käytössä, eikä kapasiteettia välttämättä riitä muille yrityksille.

"Kuka voisi käskeä jonkin sataman sulkemisesta?"

Lakiuudistuksen yhteydessä on nostettu esille myös se, että kaikki Suomen satamat eivät pysty kovinkaan kannattavaan toimintaan. Viitalan mukaan mahtikäskyä esimerkiksi pohjoisen jonkin sataman sulkemisesta ei oikein voi kuvitella kenenkään antavan.

- Taloushan se loppujen lopuksi ratkaisee - niin satamien talous kuin pitkin Suomen rannikkoa sijaitsevan teollisuuden talous ja valtiontalouskin. Vaikea kuvitella, kuka voisi antaa sellaisen mahtikäskyn, että jokin satama on suljettava.

Viitala myöntää, että pohjoisen satamien kannattavuudesta ja ylläpitämisestä on keskusteltu vuosien varrella paljonkin.

- Jäänmurto on se mikä tässä hiertää joitakin. Mutta kun katsotaan tonnimäärää mikä pohjoisen satamien kautta kulkee, on selvää, että sellaista tavaravirtaa ei voi helposti tai edullisesti siirtää kulkemaan kumipyörille tai junien kyytiin, Viitala muistuttaa.