1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kurpitsansiemenestä koruksi - tykkäämisbisneksessä uniikkius ratkaisee

Kun muotoiluopiskelijat päästävät luovuutensa irti, tuloksena on laatua yhdistettynä oivallukseen. Koruidea syntyi lenkkipolulla, maahan pudonneista kastanjoista. Myös käytöstä poistuneet vaatteet saivat uuden elämän: nahkatakista muovautui kenkäpari. Designtapahtumaan osallistuminen opettaa tuotteistamaan.

Kuva: Kiti Pölönen / Yle

Muotoilun opiskelijat osaavat leikkiä materiaaleilla ja miettiä luovasti uusiokäyttöä niin, että vanhasta nahkatakista on sukeutunut kenkäpari ja kurpitsansiemenistä hieno rannekoru. Rohkeasti Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun koulutusohjelman opiskelijat ovat tarttuneet erilaisiin materiaaleihin. Opettajat ovat puolestaan olleet innostamassa tuotteistamisessa.

Hämeenlinnassa One Day Design Shop -tapahtumassa oli esillä ja myynnissä töitä 46 oppilaalta. Pikkuruisilla myyntipöydillä on sulassa sovussa lasten mokkaisia tossuja ja koruheijastimia.

Ideoita lenkkipolulla

Tarkkasilmäinen muotoilun opiskelija Emilia Tuomola on hyvä esimerkki siitä, kuinka luovuus kulkee sananmukaisesti mukana kaikkialla. Lenkkipolulla hänen haukansilmänsä tarttui maassa oleviin kastanjoihin.

Kyllä suoraan sanoen vähän pelottaa lähteä koulusta yrittäjäksi näillä markkinointitiedoilla.

Emilia Tuomola

– Siinä niitä oli maassa ja hetken pyörittelin silmiäni ja heti huomasin, että kastanjoistahan voi pujotella helmiä ja tehdä siis kaulakoruja. Samalla lenkillä keksin myös, että kurpitsansiemiäkin voi käyttää korusuunnittelussa. Niistä sitten tuli rannekoruja.

Emilia Tuomolan kurssikaveri Noora Aalto puolestaan huovutteli kaulahuiveja, joille antoi nimeksi Tunturi. Aallon mukaan myyntitapahtuma antaa paljon oppia tuotteistamisesta, mutta markkinoinnin opetusta saisi olla nykyistä enemmän.

– Kyllä suoraan sanoen vähän pelottaa lähteä koulusta yrittäjäksi näillä markkinointitiedoilla, Noora Aalto kertoo.

Omatoimisuutta tarvitaan

Opettaja Aija Lundahl puolestaan kiittelee kovasti myyntitapahtumaa ja oppilaiden osaamista, joskin opettajaakin on tarvittu innostajana.

– Usein on saanut muistuttaa oppilaita, että tuotteissa täytyy olla jujua, jotta ne erottuvat, ja toisaalta pitää muistaa, että kaikkeahan meillä jo on. Tuotteen uniikkisuus on se juttu, jolla kilpaillaan, kertoo Aija Lundahl.

Oman brändin luominen on tärkeätä, ja kyllähän tämä on sellaista tykkäämisbisnestä.

Aija Lundahl

Hänen mukaansa noin viisitoista prosenttia oppilaista päätyy yrittäjiksi. Siksi pelkkä luovuus, keksimisen ilo ja näppärät sormet eivät riitä, vaan oppilaiden on myös perehdyttävä markkinointiin.

– Koulu toki antaa siihenkin valmiuksia, mutta itsestä on paljon kiinni, kuinka esimerkiksi rahoitussolmut aukeavat nuorelle yrittäjälle.

– Oman brändin luominen on tärkeätä, ja kyllähän tämä on sellaista tykkäämisbisnestä. Jos tuote miellyttää, kyllä se ostopäätöskin helposti syntyy, arvelee muotoilun opettaja Aija Lundahl Hämeen ammattikorkeakoulusta.