Ohjaaja Ville Kurki: Erolle pitäisi olla oma seremoniansa

Yhteiskunnassa on tarve erorituaaleille. Ero on yksi ihmiselämän mullistavimpia käänteitä, mutta meillä ei ole julkista tai yhtenäistä tapaa käsitellä sitä, perustelee ajatustaan käsikirjoittaja ja ohjaaja Ville Kurki. Hänen näytelmänsä Valtava yksiö esittelee eroa kaunistelematta – ja kauhistelematta. Ville Kurki osallistuu tänään keskusteluun myös Ajankohtaisen kakkosen Ero-illan suorassa lähetyksessä.

Ajankohtainen kakkonen
Yksiössäkin voi olla kilometrin päässä toisesta. Sirkustaitelija Jaana Haavisto ja tanssija Kalle Suominen ovat Ville Kurjen erotunteiden tulkkeja näytelmässä Valtava yksiö.
Yksiössäkin voi olla kilometrin päässä toisesta. Sirkustaitelija Jaana Haavisto ja tanssija Kalle Suominen ovat Ville Kurjen erotunteiden tulkkeja näytelmässä Valtava yksiö.Ville Kurki
Näytelmän Valtava yksiö: kohtaus 1.
Valtava yksiö ei ole yksittäisten ihmisten tai pariskuntien tarina, vaan se kertoo myös yhdessä elämisen vaikeudesta. En halua avata kohtauksia tarkalleen miten itse näen ne, koska näytelmä antaa paljon mahdollisuuksia lukea niiden kautta mitä haluaa, sanoo ohjaaja Ville Kurki harjoituksissa teatteriravintola Kivessä Tampereella.

Pariskunta istuu ravintolapöydässä. He eivät puhu toisilleen mitään. Tarkemmin katsottuna he ovat silmät kiinni. Ympärillä teatteriravintolan yleisö odottaa esityksen alkavan. Harva kiinnittää pariskuntaan mitään huomiota. Kunnes pöytä lentää ilmaan – ja laskeutuu esiintymislavalle.

Ville Kurki kirjoitti eroa käsittelevän näytelmän Valtava yksiö omien avioerokokemustensa pohjalta. Hän huomasi, miten vaikea asia ero on ympäristölle: se on yhteisöllinen pettymys, melkein tabu, johon ei oikein osata suhtautua. Siitäkään huolimatta, että käytännössä miljoona suomalaista asuu yksin.

- Kun ihminen kuolee ja hänet haudataan, niin eihän ruumista vaan pudoteta kuoppaan ja jätetä sinne. Hauta peitetään, ja sen jälkeen on muistotilaisuus. Ero jää kokonaan eronneen käsiteltäväksi, se on todella yksinäistä, Kurki sanoo.

Hänen mielestään erosta ja eroamisesta vaietaan liian usein. Ihmiset joutuvat käpertymään itseensä ja turvautumaan eroterapiaan.

- Tarvittaisiinko sellaista, jos eroa osattaisiin käsitellä avoimemmin?

Uuden elämän alun juhla

Ville Kurjen käsikirjoittama ja ohjaama Grus Grus Teatterin ja Tampereen Teatterin yhteistuotanto Valtava yksiö syntyi juuri tarpeesta käsitellä oman eron jälkeisiä tunteita ja tunnelmia. Kokemus oli terapeuttinen – yksi tapa juhlistaa uuden elämän alkua ja ravistaa menneitä.

- Eron jälkeen ihmisen on uusiuduttava ja uusittava paikkansa yhteisössä, tultava uudella tavalla hyväksytyksi. Minua ottaa päähän kun sanotaan, että ihmiset eroavat liian helposti, vaikka on siinä varmaan osa totuuttakin. Ero ei ole koskaan helppo. tunnen paljon eronneita: eivät he kuluta aikaansa viettämällä orgioita.

Ville Kurjen mielestä ei ole sattumaa, että ihmiset koskettelevat mieluummin älypuhelimiaan kuin toisiaan. Miksi olemme etääntyneet toisistamme ja mitä asialle pitäisi tehdä?

- Asioiden käsittely avoimesti ja julkisesti on yksi tapa. Ero on valtava yhteiskunnallinen ilmiö, ja silti sitä tunnutaan käsiteltävän lähinnä julkkisten skandaalitarinoissa tai aiheesta tehdyissä lauluissa. Pariskunta istuu hiljaa pöydässä – sen näkee kaikkialla.

Grus Grus Teatteri ry:n puheenjohtaja Ville Kurki on kirjoittanut, dramatisoinut ja ohjannut näytelmiä sekä eri kaupunginteattereille että pienille ammattilasiteatteriryhmille. Hän pohtii usein töissään ihmisen mahdollisuutta löytää tasapaino. Tällä hetkellä hänen Ingmar Bergmanin klassikkoon perustuvaa Persona-näytelmää esitetään Turun kaupunginteatterissa. Valtava yksiö -näytelmä jatkaa Tampereen Teatterissa keväällä 2014.