1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Liukas keli on postimiehen painajainen

Raskaassa kuormassa kulkeva postipyörä on vaarallinen vekotin liukkaalla kelillä. Moneen säähän tottunut postinjakaja kammoaa erityisesti kaljamakeliä. Paksussa lumessa polkeminenkin onnistuu paremmin.

Kovassa pakkasessa on saanut tyytyä hyiseen kyytiin. Kuva: YLE / Pekka Loukkola

Postinjakajan työpyörä on tukevaa tekoa. Sen on oltava, koska postilaukut voivat painaa yhteensä 50 kiloa. Takarenkaan päälle kiinnitetty laukku saa painaa 30 kiloa ja edessä oleva 20 kiloa.

Jesper Sundström Kokkolan postista on jakanut postia 25 vuotta. Hän kiittelee työpyörää, kaikesta huolimatta.

– Kolmivaihteisessa pyörässä on nastarenkaat edessä ja takana. Onhan se raskas polkea, mutta vika ei ole pyörän, vaan painavan postikuorman. Pyörä saattaa heittelehtiä sinne tänne. Kaatumisiakin sattuu.

Liukas keli on pyörällä liikkujalle kaikin tavoin huono. Raskas lasti heikentää kulkupelin tasapainoa jo valmiiksi. Kun päälle lyödään vielä jäiset urat, kuopat ja railot, liikkuminen on vaarallista taiteilua.

– Omakotialueilla on hankalampaa, keskellä kaupunkia helpompaa, analysoi Kokkolassa postia kuljettava Sundström.

Suojavaatteet ja alle kerroksia

Ulkotyöläisen suosikkisää ei ole myöskään kova paukkupakkanen. Sitä vastaan pystyy silti suojautumaan kerrospukeutumisella. Työnantaja tarjoaa postinjakajalle suojavaatteet.

– Sama asu on päällä miinus kahdesta pakkasasteesta aina miinus kahteenkymmeneen. Alle pitäisi mahtua paljon vaatetta, että tarkenee. Heikko kohta ovat kädet. Jotkut käyttävät omia hanskoja, mutta työhanskoissa on suoja, josta saa otettua sormet esiin.

Kokenut postinjakaja toteaa, että hankala sää ei myöhästytä postia niin paljon kuin iso postimäärä. Keskiviikko ja torstai ovat postitulvan päiviä. Vaikka jaettava posti on viime vuosina vähentynyt reippaasti, silti mainosten jakelupäivä ja viikkolehtien ilmestymispäivä teettävät eniten töitä.