Kotkan satama ja kaupunki syntyivät käsi kädessä

Kymenlaakson museo on tehnyt kirjan Kotkan sataman varhaishistoriasta. Teos kattaa laajasti satamaa edeltäneen Ruotsinsalmen linnoituksen ajan ja etenee aina sataman ensimmäisiin vuosikymmeniin asti. Samaa tahtia sataman synnyn kanssa sai alkunsa myös Kotkan kaupunki.

kulttuuri
Kotkan Kantasatama kuvattuna vuonna 1907
Tältä näyttää Kotkan Kantasatama vuonna 1907...Kymenlaakson museo

Kymenlaakson museo on tehnyt Kotkan sataman varhaishistoriaa kattavasti kuvaavan kirjan. Kirjoitukseen ja kuvitukseen onkin riittänyt materiaalia, sillä Kotkan satama on kokenut paljon 140-vuotisen historiansa aikana. Satama syntyi Ruotsinsalmen linnoituksen raunioille 1870-luvulla metsäteollisuuden viennin tarpeisiin.

- Kymijoen suistoa pitkin päästiin uittamaan tukkeja Savosta saakka. Kotkan satama oli siis hyvä saha- ja satamapaikka, sanoo Kymenlaakson museon intendentti Vesa Alén.

Satama sai alkunsa käsi kädessä Kotkan kaupungin kanssa. Sahateollisuus toi Suomesta ja ulkomailta alueelle siirtolaisia, jotka alkoivat rakentaa uutta kaupunkia. Kehitys oli nopeaa ja pienestä Kotkasta tuli muutamassa vuosikymmenessä yksi Suomen vilkkaimmista satamakaupungeista.

- Ympäristön kanssa jouduttiin hieman improvisoimaan, sillä satamaa rakennettiin koko ajan ja liikenne kasvoi alkuvuosina rajusti. Kun valmiita rakenteita ei ollut, jouduttiin tekemään erilaisia tilapäisratkaisuja. Suomalaisissa olosuhteissa tämä oli hyvin vilkas ja kansainvälinen paikka, Alén kertoo.

Tukkukaupantalo Kotkassa
Tukkukaupantalo on yksi ainoista Kotkan sataman varhaisvaiheista muistuttavista taloista. Juha Korhonen / Yle

Tiistaina julkaistu kirja Rakennettu Ranta esittelee myös satamassa sen alkuvuosina sijainneita ensimmäisiä rakennuksia. Niitä onkin mahdollista ihailla enää vanhoista valokuvista, sillä alue on muuttunut tyystin.

- 1910-luvun satamasta ei ole juuri mitään enää jäljellä. Vain suuri Tukkukaupantalo seisoo yhä jylhänä paikallansa, muuten rakennuskanta on lähes kokonaan uusiutunut, Alén toteaa.