Kokonaistulos sen kertoo: Suomi onkin Euroopan paras Pisa-maa - "Ruotsin tilanne katastrofaalinen"

Yle Uutiset laski Pisa-lukujen pohjalta kokonaisindeksin. Kun yhdistetään pärjääminen matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa, Suomi sijoittuu OECD-maista sijalle 3. ja kaikista Pisa-maista sijalle 7.

Kotimaa
Koululainen tekee laskutoimitusta taululle.
Luonnontieteiden osaaminen on ollut Pisa-tutkimuksissa suomalaisnuorten erityinen vahvuusalue.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Yle Uutiset laski taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n Pisa-tutkimuksen tietojen pohjalta kokonaisindeksin, joka antaa kokonaiskuvan eri maiden koululaisten osaamisesta tutkimuksen perusteella.

Tiistaina julkaistujen Pisa-tulosten mukaan Suomen sijoitus oli pudonnut matematiikassa 12:nneksi. Luonnontieteiden osaamisessa Suomen nuoret olivat sijalla 5. ja lukutaidossa sijalla 6.

Kun nämä kaikki otetaan yhdessä huomioon, on Suomi 65:n Pisa 2012 -tutkimukseen osallistuneen maan tai alueen joukossa sijalla 7. Ja jos tarkastellaan vain OECD-maita, on Suomen sijoitus kolmas.

Suomen edellä ei ole kokonaisrankingissa yhtään Euroopan maata. Heti Suomen jäljessä on tässä listauksessa Viro ja kolmantena Liechtenstein.

Esimerkiksi muista Pohjoismaista Tanska on sijalla 26., Norja sijalla 27. ja Ruotsi on 38.

Tämän jutun lopussa oleva taulukko on järjestetty eri pistelukujen keskiarvon mukaan. Kokonaisindeksissä matematiikan, luonnontieteiden ja lukutaidon painoarvo on yhtä suuri, vaikka matematiikka olikin tuoreimmassa tutkimuksessa päätutkimusalueena.

Vastaavan laskelman on tehnyt ainakin ruotsalainen EkonomiFakta-sivusto (siirryt toiseen palveluun), mutta sen taulukossa ovat mukana ainoastaan OECD-maat.

Pisa-tutkija: Suomi tasaisen hyvä, Ruotsin tilanne "katastrofaalinen"

OECD:n Pisa-tutkimuksessa arvioidaan kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten oppimistuloksia. Tällä kertaa matematiikka oli keskeisenä tutkimuskohteena.

Mielenkiintoista, että Viro tulee heti Suomen jälkeen melkein samoissa lukemissa.

Pisan kansallinen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta kertoo, että Suomen tulos kokonaisrankingissa perustuu melko tasaiseen suoritukseen kaikilla osa-alueilla.

Toisaalta hyvä menestyminen luonnontieteissä on selvästi ollut suomalaisnuorten vahvuus ja myös takapakki luonnontieteiden kohdalla oli nyt aiempiin Pisa-tuloksiin verrattuna pienin.

– Mielenkiintoista, että Viro tulee heti Suomen jälkeen melkein samoissa lukemissa, Välijärvi sanoo.

Muut Pohjoismaat tulevat kokonaistaulukossa kaukana Suomen takana.

– Ruotsin tilanne on aika katastrofaalinen. Jos katsotaan, miten se on kehittynyt Pisan historian aikana, niin se on ollut koko ajan laskeva.

Välijärvi uskookin, että Ruotsissa Pisa-tulokset tulevat herättämään paljon keskustelua, sillä koulutus on Ruotsissa poliittisena kysymyksenä toista luokkaa kuin Suomessa.

– Siellä on toisaalta tehty paljon koulutuspoliittisia ratkaisuja, jotka näyttävät tämän valossa olevan aika epäonnistuneita. Nimenomaan yksityistäminen ja kilpailutuksen lisääminen ovat olleet Ruotsissa koulutuspolitiikassa keskeisiä pyrkimyksiä viime vuosina.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Harmaalla on merkitty maat, jotka eivät kuulu OECD:hen. Voit järjestää tietoja sarakeotsikoista.Lähde: OECD