Itäkuskit valtaavat rekkaliikennettä

Itä-Euroopassa rekisteröity rekka on tuttu näky kaikissa Pohjoismaissa. Norjalaisten tuoreen tilaston mukaan erityisesti puolalaisten rekkojen tavarakuljetukset ovat kasvaneet. Tämä konkretisoituu Länsi-Lapissa, jossa jo yli puolet rekoista ja kuskeista on Itä-Euroopan maista..

Kotimaa
Lapin kartta
Merkittävä osa tavaraliikenteestä Norjan ja Keski-Euroopan välillä kulkee Suomessa valtatietä 21 pitkinYle
Rekka Kilpisjärven tiellä
Kuuntele Kilpisjärven tullin tulliesimiehen Heimo Rantakokon haastattelu.

Pohjois-Norjan tavaraliikenne kulkee isolta osin Ruotsin ja Suomen maanteillä. Rekat ajavat Narvikin alueelle Ruotsin läpi Kiirunan kautta. Suomessa Pohjois-Norjan liikenteen valtasuoni on tie 21 Torniosta Kilpisjärvelle, tie joka on samalla valtatie E 8.

Rekkaralli on asukkaille survival game

Rekat jauhavat Suomen tiestöllä, koska rannikkoreitti Pohjois-Norjaan on mutkainen, pitkä ja hidas ja aina säiden armoilla.

Länsirajaa juonnattava tie 21 on sekin kapea ja varsinkin Ylä-Lapissa myös mutkainen.

Tie kulkee keskustojen läpi pikkukylissä, joissa talvi on sekä rekkaliikenteen että turistiliikenteen takia jatkuvaa survival gamea. Surullista on, että tämä peli on totta.

Rekkamäärät ovat pikkutielle ja pikkukylien keskustoihin hurjia.

- Kilpisjärven tullin kautta kulkee kuukaudessa reilu 2000 rekkaa. Saman verran kulkee Kivilompolon tulliaseman kautta tuossa Hetan pohjoispuolella, Kilpisjärven tulliaseman tullipäällysmies Heimo Rantakokko kertoo.

Palojoensuussa liikenne jakautuu itse asiassa kolmeen suuntaan, Kilpisjärvelle, Kivilompoloon ja Ruotsin puolelle. Palojoensuun eteläpuolella ralli on kuumimmillaan.

- Siinä kulkee varmasti reilusti rapiat neljätuhatta rekkaa kuukaudessa, tullipäällysmies Heimo Rantakokko.

Itäkuskeille lumi on seikkailu

Suomalaisille ja norjalaisille kuljettajille lumi on tuttu elementti ja olosuhteita osataan niin sanotusti lukea.

Myös autot ja niiden varusteet ovat hyvällä tasolla. Näin ei välttämättä ole kaikissa muissa ajoneuvoissa.

Liukkaus ja lumi yllättävät monen kuskin. Esimerkiksi Muonion lähellä ajaa tieltä joka talvi vähintään 50 rekkaa. Peräti 80 prosenttia ulosajaneista on muita kuin pohjoismaalaisia kuljettajia.

Itäkuskeja jo yli puolet

Norjassa ammattikuljettajien järjestöt ovat huolestuneet Baltian maista ja erityisesti Puolasta tulevien rekkojen ja kuskien määrän lisääntymisestä.

Suurin osa Suomen länsirajana kuljetuksista on Norjan liikennettä, joten tilanne näkyy hyvin myös Kilpisjärven tullissa.

- Meillä alkaa olla jo yli puolet rajan yli kulkevista kuljettajista entisen Itäblokin alueelta. Eikä ne aja pelkästään omia rekkoja, aika paljon on suomalaisissakin rekoissa kuljettajia näistä entisistä Itäblokin maista.