Meri on myyntivaltti matkailussa

Kemin matkailun myyntipäällikkönä tänä syksynä aloittanut Tomi Sipola näkee Meri-Lapin alueessa paljon potentiaalia. Tällä hetkellä matkailun kova tavoite on saada pistäytyjät viipymään.

Kuva: Karoliina Haapakoski / Yle

Syyskuun puolivälissä työssään aloittanut Sipola on ehtinyt käydä kansainvälisillä messuilla ja ajaa satoja kilometrejä edustaessaan täkäläistä matkailua.

– Uskomaton fiilis myydä näin ainutlaatuisia tuotteita kuten lumilinnaa ja matkailujäänmurtajaa, niistä puhuessa aivan syttyy, sanoo Sipola.

Hän mainitsee, että messumatkoilla esimerkiksi Barcelonassa oli ollut suurta kiinnostusta Meri-Lappia kohtaan. Vaikka tällä hetkellä turistivirtoja on jo Venäjältä ja Kiinasta, niin Sipola näkisi virtojen mielellään kasvavan niistä suunnista. Potentiaalia hänen mielestään löytyy myös perinteisten brittituristien vierailujen lisäämiseen.

– Nyt on kova tavoite saada matkailijat viipymään. Hotellit ovat alueella hyviä, mutta esimerkiksi isot kokousporukat tuovat haastetta. Toisaalta muissa maissa on esimerkiki vuokrattu kokonainen talo sellaiseen käyttöön. Olisihan sekin mahdollista, Sipola visioi.

Matkailussa kuntarajat ylittävä yhteistö on luontevaa ja Sipolan mukaan jatkossa yhteistyötä tehdään entistä enemmän.

– Tuo Ruotsin raja on huikea, voi vaikka kelkalla käydä Ruotsissa. Ja meri sinänsä on täällä matkailun valtti, Sipola huomauttaa.

Sampo starttaa ennen joulua

Matkailujäänmurtaja Sampo odottaa vielä meren jäätymistä Kemin Ajoksen satamassa. Näillä näkymin Sampo lähtee talven ensimmäiselle risteilylle juuri ennen joulua.

Sipola kertoo, että talven aikana alus irtaantuu laiturista satakunta kertaa. Tänä vuonna yhä useampi Sampolla risteilevä matkailija tulee Aasiasta. Taatuman vuoksi espanjalaisten, italialaisten ja ranskalaisten matkailijoiden määrä on vähentynyt.