Länsimetron jatke kiilasi liikennehankkeiden kärkeen

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät ovat päättäneet, että valtion 30 prosentin rahoitusosuuden aikataulu on lyötävä lukkoon kevään kehysneuvotteluissa. Espoossa päätökseen ollaan tyytyväisiä.

Kotimaa
Länsimetron kartta
YLE

Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen nousee valtion lähivuosien ykköshankkeeksi.

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät ovat päättäneet, että valtion 30 prosentin rahoitusosuuden aikataulu on lyötävä lukkoon kevään kehysneuvotteluissa. Näin louhintatöitä voidaan jatkaa mahdollisimman nopeasti nyt loppusuoralla olevan osuuden louhintojen perään.

Länsimetron jatke kiilaa näin muiden pääkaupunkiseudun suurten liikennehankkeiden edelle, toteaa Vasemmistoliiton espoolainen kansanedustaja Kari Uotila.

- Tämä on myöskin louhinta- ja rakennuskapasiteetin käytön kannalta järkevää. Nyt kapasiteetti kannattaa hyödyntää, ettei tulevaisuudessa synny ruuhkaa, kun louhitaan samaan aikaan pisararataa ja tehdään muita suuria investointeja. Sen vuoksi valiokunnan kanta oli tärkeä, eli nyt on Espoon länsimetron jatkamisen vuoro ja muut hankkeet tulevat sitten sopivalla rytmityksellä tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, Uotila summaa.

Espoossa päätökseen ollaan tyytyväisiä

Espoossa on arvioitu, että louhintojen jatkamisella keskeytyksettä voidaan säästää jopa 200 miljoonaa euroa. Kaupunki pyrkii tekemään oman päätöksensä metron jatkamisesta jo ensi helmikuussa.

Louhinnat Länsimetron lisäosuudella voisivat alkaa jo lopputalvesta, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Luoko.

- Pääsemme melko suoraan jatkamaan ja viive ei tule niin pitkäksi, että louhijat ehtisivät karata muihin maihin. Tämän uutisen perusteella he osaavat varautua siihen, että muutaman kuukauden päästä töitä jälleen on, Louko sanoo.

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät pääsivät sopuun myös siitä, että Hanko-Hyvinkää rataosuuden sähköistämisen suunnitteluun tulisi varata 2,6 miljoonaa euroa.