Chevrolet hyvästelee Euroopan

Yhdysvaltalainen automerkki ei millään päässyt vanhan mantereen kuskien sydämiin. Autonvalmistaja General Motors vetää Chevroletin Euroopan markkinoilta vuoden 2015 loppuun mennessä.

talous

Amerikkalainen autoyhtiö General Motors luopuu Chevrolet-merkistään Euroopan markkinoilla. Kotimaassaan "Chevy" on kiistämättä yhtiön menestynein merkki, mutta Euroopassa myyntimäärät ovat jääneet kauas tavoitteista.

Chevroletin Euroopan-myyntimäärät ovat jääneet vuositasolla alle 200 000:n, kun taas General Motorsin omistamaa Opelia ja brittien suosimaa Vauxhallia myytiin viime vuonna yli 800 000.

Päätös saattaa olla isku autonvalmistukselle Etelä-Koreassa, missä valmistetaan Euroopan markkinoille suunnitellut Chevroletit.

General Motors oli tavoitellut Chevroletista maailmanlaajuista brändiä.

– Paljon aikaa ja rahaa on heitetty hukkaan, jotta lopulta on päästy oikeaan ratkaisuun, sanoo Reutersin nimettömänä haastattelema sijoituspankkiiri.

General Motors toi Chevrolet-tuotemerkin vuonna 2005 Eurooppaan kilpaillakseen hintaluokassa Hyundaita, Skodaa ja Daciaa vastaan. Strategia tökki, ja kokeilut kalliimmilla malleilla taas tuntuivat syövän omien Opelin ja Vauxhallien myyntiosuutta. Nyt Chevrolet-brändi on tarkoitus vetää markkinoilta vuoden 2015 loppuun mennessä.

Lähteet: Reuters