Tietotekniikan lisääminen kouluissa saattaisi vain heikentää oppimistuloksia

Helsingin opettajakoulutuslaitoksen johtajan mukaan tietotekniikan runsaalla käytöllä kouluissa on yhteys heikkoihin Pisa-tuloksiin.

Kotimaa
Oppitunti Kaarinan lukiossa.
Jouni Koutonen / Yle

Tiistaina julkaistut Pisa-tulokset ovat olleet viime viikon puheenaihe.

Lääkkeeksi Suomen Pisa-menestyksen laskuun on tarjottu muun muassa peruskouluremonttia, opetusmetodien uudistamista, vaatimustason nostoa sekä tietotekniikan lisäämistä opetukseen.

Helsingin opettajakoulutuslaitoksen johtajan, professori Jari Lavosen mukaan ainakaan tietotekniikasta ei kannata hakea suoraviivaista apua Pisa-tulosten parantamiseen.

Suomen Pisa-menestystä tutkineen Lavosen mukaan tietotekniikan lisääminen opetuksessa olisi päinvastoin käänne huonompaan: Pisa-data kertoo, että niissä maissa, joissa tietokoneita käytetään paljon opetuksessa, Pisa-tulokset ovat itseasiassa huonompia kuin maissa, joissa luotetaan vanhaan kunnon pänttäämiseen.

– Tietokoneiden käytön määrällä on negatiivinen yhteys osaamiseen. Nyt jos ehdotetaan, että lisätään tietotekniikan käyttöä, niin sanotaan myös, että halutaan huonompia tuloksia, Lavonen naurahtaa.

Opetusmetodien suhteen ollaan oikealla tiellä

Myös opetusmenetelmien uudistamista on ehdotettu korjausliikkeeksi Pisa-alamäessä.

Lavosen mukaan Suomessa kuitenkin ollaan jo hyvällä tiellä opetusmetodienkin suhteen, sillä juuri käsitteiden hallinta, johon Suomessa panostetaan, tuo hyviä Pisa-tuloksia.

Sen sijaan maissa, joissa panostetaan oppilaiden ongelmanratkaisutaitoihin tai tutkimuksellisuuteen, ei saada yhtä hyviä Pisa-tuloksia.

– Kylmien numeroiden varassa näyttää siltä, että tietokoneet ja tällainen tutkiva oppiminen korreloivat negatiivisesti osaamisen kanssa.

Toisaalta Lavonen huomauttaa, että kun Pisa-mailta on kysytty tietokoneiden käytöstä ja tutkivasta oppimisesta, ei ole mitattu sitä, millä tavalla tietokoneita tai tutkimuksellisuutta käytetään oppimisessa.

– Sitä, millä tavalla koneita tai tutkimuksellisuutta käytetään, on vaikeampi mitata.

Aasiassa kova työ tuo tulokset

Helsingin opettajakoulutuslaitoksen johtaja, professori Jari Lavonen ei ole juurikaan huolestunut Suomen Pisa-tuloksen laskusta, koska Suomi oli kuitenkin yhä Euroopan ja OECD-maiden kärkeä.

Lavosen mielestä suomalaisessa opettajakoulutuksessa panostetaan oikeisiin asioihin.

– Aineenopettajilla on hyvä aineenhallinta. Lisäksi tarvitaan hyvää pedagogista taitoa, että millä asioilla on yhteys oppimiseen ja motivoitumiseen. Ja sitten tarvitaan tietoa siitä, mitä oppilas ajattelee ja mitä oppilas osaa. Mutta kun näitä osaa yhdistellä, niin silloin ne oppilaat oppivat.

Sunnuntaina Thaimaasta työmatkalta palanneen Lavosen mielestä Aasian maiden Pisa-menestys perustuu pitkälti ainoastaan kovaan työhön.

– Jos käyttää lähes tuplasti aikaa oppimiseen, niin kyllä sillä joku yhteys on tuloksiin.

Kilpailuhenkisissä Aasian maissa yhteys ei kuitenkaan ole täysin lineaarinen, sillä Lavosen mielestä Aasiassa käytetään suhteettoman paljon aikaa oppimiseen oppimistuloksiin nähden.

– Kun olen itse käynyt aasialaisissa kouluissa, niin siellä lapset ovat tavattoman väsyneitä kouluaikana, kun he on illalla yksityisessä preppauksessa.