Putin uudisti valtiollisen uutistoimiston - johtajaksi kiistelty äärikonservatiivi

Ria Novostin korvaavan Russia Today -uutistoimiston johtoon on Dmitri Kiseljov, joka on tullut tunnetuksi homoseksuaalien, opposition ja Yhdysvaltain vastaisista kommenteistaan.

Ulkomaat
Vladimir Putin.
Vladimir Putin.Anatoly Maltsev / EPA

Venäjän presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut asetuksen, jolla lakkautetaan maan suurin uutistoimisto Ria Novosti ja luodaan tilalle uusi yhtiö, Rossija Sevodnja eli Russia Today (Venäjä tänään).

Kremlin nettisivuilla julkaistun asiakirjan mukaan uusi yhtiö keskittyy uutisoimaan ulkomailla Venäjän valtion politiikasta ja julkisesta elämästä. Yhtiö aikoo tarjota palveluja monella kielellä ja parantaa valtion mediaresurssien tehokkuutta.

Ria Novostin lisäksi valtiollinen Voice of Russia -radiokanava lakkautetaan ja sulautetaan uuteen yhtiöön.

Uutistoimisto AFP arvioi, että Kremlin tavoitteena on vahvistaa valtion mediaresursseja aikana, jolloin kritiikki Putinin hallintoa kohtaan on lisääntynyt internetissä sekä ottaa aktiivisempi rooli Venäjä-kuvan muokkaamisessa ulkomailla.

Ria Novosti sanoo omassa uutisessaan, että tämä on osa Venäjän uutisympäristössä tapahtunutta muutosten sarjaa, joka näyttää tähtäävän valtion valvonnan tiukentamiseen jo nyt vahvasti säännellyllä mediasektorilla.

Ria Novostin lainaama presidentin edustaja Sergei Ivanov sanoo, että tarkoituksena on säästää rahaa ja tehdä valtiollisesta mediasta aiempaa tehokkaampi.

Asetuksella siirretään kaikki Ria Novostin omaisuus Russia Todaylle. Presidentti nimittää ja erottaa yhtiön johtajan.

Russia Today -uutistoimisto on ilmeisesti erillinen englanninkielisestä valtiollisesta tv-kanavasta, joka tunnetaan nimellä RT tai Russia Today, Ria Novosti kertoo.

Uusi johtaja tunnetaan homojen ja opposition vastaisista kommenteista

Russia Todayn johtajaksi on nimitetty valtiollisen television apulaisjohtaja Dmitri Kiseljov, joka pitää viikottaista ajankohtaisohjelmaa Rossija-kanavalla. Kiseljov on äärikonservatiivisista mielipiteistään tunnettu kiistelty henkilö, jota on usein syytetty propagandan äänitorveksi. Hän on esittänyt avoimesti homojen, Yhdysvaltain ja opposition vastaisista kommentteja.

AFP:lle nimettömänä puhunut Ria Novostin työntekijä sanoo, että tieto uudistuksesta näyttää olleen henkilöstölle järkytys. Hänen mukaansa he saivat tietää asiasta Kremlin nettisivulta.

- Kun uutinen kerrottiin, kaikki luulivat sitä vitsiksi. Mutta ei, kommentoi puolestaan venäläinen oppositiojohtaja ja bloggeri Aleksei Navalnyi Live Journal -sivustollaan.

Vuonna 1941 perustettu Ria Novosti on ollut yksi maailman suurimpia uutistoimistoja, joka on viime vuosina laajentunut nopeasti. Sillä on toimittajia 45 maassa ja uutisia 14 kielellä. Ria Novosti on ollut Sotshin helmikuun talviolympialaisten virallinen sponsori.

Lähteet: AP, AFP, Itar-Tass