Miten automaalauksen mestarista tuli koulutuksen kehittäjä

Autojen erikoismaalausten taiturina tunnettu Jari Välkkynen mietti, miten saisi ammattiopistosta ulos taitavia ja motivoituneita osaajia. Hän kehitti uuden opetustavan, jossa on paljon tekemistä, osaavat oppilaat tutoreina, oppimateriaali verkossa ja opinnäytteet kaikille avoimina blogeina. Palkittu malli leviää muuhunkin opetukseen.

Kotimaa
Lehtori Jari Välkkynen Ammattiopisto Tavastiasta ja teollisen pintakäsittelyn linjan opiskelija Osku Lehtonen
Markku Karvonen / Yle
Lehtori Jari Välkkynen Ammattiopisto Tavastiasta ja teollisen pintakäsittelyn linjan opiskelija Osku Lehtonen

Ajatellaan vaikka että maalareita kouluttava ammattioppilaitoksen teollisen pintakäsittelyn linja on firma, jonka lehtori on firman johtaja. Hän miettii millä keinoin saa nuoret työntekijänsä oppimaan ammatin nopeasti ja tehokkaasti, miten motivoitumaan niin, että he tekevät hommansa halukkaasti ja miten porukkaan syntyy hyvä yhteishenki ja ammatillinen itsetunto. Ammattiopisto Tavastian lehtori Jari Välkkynen lähti kehittelemään käytännöllistä opetusta, jossa on paljon tekemistä ja vähemmän teoriaa. Jotakin hyvää voi tuoda vanhasta mestari-kisälli-oppipoika-perinteestä, nykyaikaistettuna vertaisoppimiseen. Vanhat vihot voi vaihtaa tabletteihin, älypuhelimiin, blogeihin ja oppimisen viemisen verkkoon.

Pintakilta eli Jari Välkkysen kehittämä opetusmalli sai Opetushallituksen vuoden pedagoginen kehittäjä –tunnustuksen hyvistä käytännöistään. Itse asiassa hänelle lätkähti samalle viikolle kaksikin tunnustusta. Rahtarit palkitsi autojen erikoismaalauksen taiturin pitkästä yhteistyöstä.

Projekteja, tiimejä ja vertaisia

Homma voi mennä vaikka näin: Oppilas tai pieni tiimi on saanut projektikseen naarmuuntuneen auton oven maalauksen. Ammatillinen ohjaaja tai opettaja auttaa hänet alkuun. Oppilas ottaa työvaiheista kuvia kännykällä ja liittää ne blogiin, joka kertoo mitä hän teki ja miten, ja mitä pitää tietää vaikkapa työssä tarvittavista aineista ja työvälineistä. Tarvittaessa tutorina oleva pitemmällä oleva oppilas tai opettaja neuvoo ongelmapaikan yli.

– Mietin sitä miten oppilaat saavat sellaisen opin, että pärjäävät tulevassa firmassa. Keinoiksi otettiin vertaisoppiminen, eli vanhemmat opiskelijat ohjaavat nuorempia opettajien apuna. Lisäksi meillä on ammatillinen ohjaaja. Nostimme käden taidot kunniaan. Tekemistä on paljon. Teoriaa on 45 minuuttia päivässä, ja siinä opittu käydään heti käytännössä läpi hallin puolella. Oppi saadaan nopeammin perille, sanoo Jari Välkkynen.

Wiki on kirja, blogi vihko ja älypuhelin kynä

– Verkossa meillä on käytössä Wiki-sivusto, kaiken aikaa päivittyvä oppikirja. Tällä alalla ei ole ajan tasalla olevaa oppimateriaalia, vaan aineistoa täytyy päivittää kaiken aikaa. Opiskelijoiden ”vihko” on blogissa. Älypuhelimet ja muut laitteet ja sovellukset ovat ikään kuin kyniä.

– Jos oppilas käyttää perinteistä kansiota, sitä tuskin näkee kukaan muu. Nyt aineisto on kaikkien nähtävillä. Työnhaussa portifolioon kertyy mitä koulussa on tehty.

– Kuten nimi Pintakilta viittaa, opetustapa on kiltamainen, perustuu mestari-oppipoika-perinteeseen. Opettaja eli mestari siirtää tietoa valkohaalaristen kokeneempien oppilaiden eli kisällien kautta harmaahaalarisille oppipojille, kertoo Jari Välkkynen.

Pintakilta on osa Kiltakoulut-hanketta

Tavastian teollista pintakäsittelyä vastaava linja Tampereelta on jo liittynyt käyttämään hämeenlinnalaista Pintakillan oppimisen tapaa ja aineistoa. Ammattiopisto Tavastiassa on käynnissä jo aktiivinen Matkailukilta. Kiltakoulut-hanke levittää käytäntöä kiinnostuneille oppilaitoksille, ja projektipäällikkö Anu Konkarikosken mukaan oppimisympäristöjen kehittämishankkeessa on mukana seitsemän oppilaitosta.

– Kyseessä on uusi toimintakulttuuri, jossa opiskelijat ovat aktiivisia. He käyttävät jo uusia välineitä, joita he 2040-luvun työelämässä varmasti käyttävät. Usein ammatillisessa opetuksessa kirjoittaminen ei niinkään kiinnosta, mutta oppilas voi vaikka kuvina havainnoida mitä työvaiheita tekee, mikä siinä on vaikeaa tai auttaa eteenpäin. Kun sen dokumentoi blogiinsa, aivoissa syntyy uusi kierros oppimista. Positiivisen toimintakulttuurin myötä myös tulosta syntyy, sanoo Anu Konkarikoski.

Hyvän ammattitaidon lisäksi kiltalaiset uskovat työpaikoille välittyvän Pintakillasta myös koulutuksessa syntyvän hyvän ammattihengen ja -ylpeyden sekä ajatuksen että porukka tekee yhdessä ja puhaltaa yhteen. Eli yhteishengen.