1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. urheilu

Vuoden autourheilija Toomas Heikkinen: Onneksi se oli vasen jalka

Joensuulainen Toomas Heikkinen arvostaa saamaansa tunnustusta. Nimitys tuonee lisää arvostusta rallicrossille, arvelee Heikkinen. Miehen joulunalus kuluu osittain leikkauspöydällä, sillä aiemmin uralla sattunut kolari vaatii vielä hoitoa. Autonkaadot tai luunmurtumat eivät ole joensuulaisen vauhtia hidastaneet.

urheilu
Toomas Heikkinen.jpg
Ford Racing

Vuoden autourheilijaksi valitun Toomas Heikkisen ura alkoi kartingin parissa kuusivuotiaana. Karting-ura jatkui menestyksellisesti, Heikkinen ajoi euroopan- ja pohjoismaiden mestaruudesta. 16-vuotiaana Toomas siirtyi ajamaan Formula Renault -sarjaa. Formulasarjaan Heikkisen perheen ja paikallisten sponsoreiden rahat eivät riittäneet, joten uran jatkoa lähdettiin hakemaan rallicrossin parista.

- Formula Renaultin jälkeen ajateltiin, että pitää löytää joku keino jolla uraa viedään eteenpäin. Rallicrossista nähtiin, että se on kasvava laji, eikä sen kustannukset ole vielä aivan pilvissä, kuten formuloissa ja jopa kartingissakin.

Rallicrossin mestaruus ja Vuoden autourheilija

Rallicrossia Heikkinen on ajanut nyt neljä kautta. Viimeisin kausi oli menestys, Toomas voitti kansainvälisen Global Rallycross sarjan. Ajetuista kymmenestä kilpailusta joensuulaiskuski voitti viisi. Global Rallycross sarjasta jäi hyvät muistot:

- Kausihan oli suorastaan jackpotti. Viisi voittoa ja muutenkin kärkisijoija. Mestaruus tuli, se on hienoa. Tämä kausi alkoi Brasiliasta, sen jälkeen oli Barcelona ja Mynchen, loput kisat oli jenkeissä, Los Angelesia, Las Vegasia ym.

Valinta vuoden autourheilijaksi oli 22-vuotiaalle joensuulaiselle oli mieluinen:

- On tää iso merkittävä tunnustus, ei sitä vielä oikein tajuakkaan. Muita palkinnonsaajaehdokkaita oli muun muassa Kimi Räikkönen. Raati kuitenkin valitsi meidät. Tätä on hyvä muistella sitten eläkkeellä.

Luut poikki 15 kohdasta

Ilman vammoja ei Toomas Heikkisenkään autourheilun ura ole mennyt. Vuonna 2012 tapahtui Los Angelesissa onnettomuus, jonka seurauksena Heikkisen jalka ja lantio loukkaantuivat melko pahoin:

- Vielä tälläkin hetkellä niinsanotusti jalkoja parsitaan kasaan. Kolarissa mulla meni lantio ja jalka peräti 15 osaan. Nyt on edessä vielä viimeinen korjausleikkaus, siitä toipuminen vienee muutaman viikon. Onneksi kolarissa loukkaantui vasen jälka, niin se ei ole vauhtia hidastanut, veistelee mestari.

- Rallicross on sellainen laji, jossa tulee kontakteja ja auton kaatoja, ei niitä auta pelätä.

Tehdaskuljettaja

Toomas Heikkinen on toiminut kaksi vuotta Ford Racingin tehdaskuljettajana, eli työväline tulee Fordilta. Ensi vuodeksi sopimusta ei vielä ole kirjoitettu, eikä neuvotteluista eri tallivaihtoehtojen välillä voi tässä vaiheessa kertoa vielä mitään.

Heikkisen mukaan rallicross on kasvava laji tällä hetkellä. Euroopassa ja Amerikan mantereella kisakatsomoissa on ollut 60 000 - 70 000 ihmistä.

Lue seuraavaksi