Myyjä: Venäläinen rynnii pikakassalle tavararöykkiön kera – ei usko ohjeita

Myyjänä työskentelevä Kaisa Niemelä törmää usein siihen, että asiakas tulee kymmenen tuotteen pikakassalle ostoskärry kukkurallaan tavaraa. Osa asiakkaista puolestaan kääntää viivakoodinkin myyjää varten valmiiksi.

ilmiöt
Ostoskärry täynnä ruokatarvikkeita
YLE / Juha-Pekka Inkinen

Kotkan Prisman kassalla työskentelevä Kaisa Niemelä luonnehtii ihanneasiakasta seuraavasti:

– Hän on ystävällinen, tervehtii, vaihtaa muutaman sanan. Käyttäytyvä asiakas.

Pisimpään asiointi kestää yleensä venäläisten asiakkaiden kanssa. Niemelä ei puhu venäjää, mutta englannilla ja elekielellä pärjää. Hankalaa asiakasta hän ei muista kohdanneensa. Eniten sanomista syntyy pikakassalla.

– Pikakassalle yrittää tulla väkeä kärri täynnä tavaraa. Venäläisiä tulee usein, vaikka meillä on venäjänkieliset ohjeet. Silloin sanon kyllä asiasta. Pikakassan merkitys romuttuu, jos sinne tulee hirveän suuren ostoslastin kanssa. Jotkut eivät ohjeita huomaa, mutta on ollut kiukkuistakin vastaanottoa.

Osa asiakkaista on hyvinkin avuliaita. He jopa kääntävät viivakoodinkin valmiiksi myyjää varten.

Jotkut eivät ohjeita huomaa, mutta on ollut kiukkuistakin vastaanottoa.

Kaisa Niemelä

– Jotkut asiakkaat niin tekevät, mutta ei todellakaan tarvitsisi. Se on meidän työmme, Niemelä muistuttaa.

Jouluruuhkaa Niemelä ei ole vielä kaupassa huomannut. Asiakkaat jonottavat pääosin kiltisti.

– Jos joku unohtaa punnita hedelmät, niin kassa käy punnitsemassa ne nopeasti. Meillä on tässä lähellä oma vaaka. Jos tuotteesta puuttuu hintalappu, soitetaan kyseiselle osastolle. Jonoa kertyy, mutta sille ei voi mitään. Asiakaspalvelutilanne on kesken ja hoidettava loppuun.