Hei sanokaa nuoret, miten koulua pitäisi korjata – Ajankohtainen kakkonen kertoo ehdotuksenne telkkarissa!

Peruskoulun opetussuunnitelmaa uudistetaan parhaillaan pääosin aikuisten työryhmissä. Ajankohtainen kakkonen haluaa kysyä suoraan nuorilta itseltään, miten koulua pitäisi uudistaa. Mielenkiintoisimmista ehdotuksista teemme juttuja alkuvuoden lähetyksiin. Täytä peruskouluremppa-vastauslomake jutun lopussa ja tule mukaan koulun uudistustalkoisiin!

Kotimaa
Lapset viittaavat oppitunnilla alakoulussa.
Yle
Ajankohtainen kakkonen korjaa peruskoulua yhdessä nuorten kanssa

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteita uudistetaan parhaillaan. Ainakin paperilla, uuden opetussuunnitelman luonnoksessa (siirryt toiseen palveluun) oppilaan rooli muuttuu koulunkäynnissä aktiiviseksi moniosaajaksi.

Oppilasta kannustetaan olemaan rohkea, luova ja innovatiivinen. Halutaan, että hän osallistuu koulun asioiden suunnitteluun. Luvassa on "uudenlaisia ja kokeilevia osallistumisen muotoja".

Kun nykyisessä opetussuunnitelmassa sanotaan, että opettaja valitsee koulussa työtavat, uudessa suunnitelmassa "oppija ohjataan löytämään ja käyttämään itselleen sopivia työskentelyn muotoja".

Roolinsa saa myös oppilaan tausta ja harrastukset: oppilaan halutaan käyttävän vapaa-ajalla hankkimiaan tietoja ja taitoja opetuksessa ja jakavan tietämystään myös muille, mukaan lukien opettajalle.

Oppilaat puuttuvat työryhmistä

Opetussuunnitelman uudistustyötä tehdään asiantuntijoiden työryhmissä, joissa ei ole mukana koulujen oppilaita. Aikuisten kesken.

Opetushallituksen mukaan nuoria oppilaita olisi ollut vaikea ottaa mukaan työryhmiin, koska ryhmät kokoontuvat usein ja työrupeamat ovat pitkiä. Siis liian haastavaa.

Opetushallitus tosin kysyi vuonna 2009 kaikilta peruskoulun yläluokilla olevilta oppilailta ja toisen asteen opiskelijoilta näkemyksiä peruskoulusta, oppimisesta ja tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta. Vastauksia tuli 60 000 oppilaalta.

Nuoret halusivat kouluun lisää muun muassa osallistumisen mahdollisuuksia, arjen taitojen hallintaa sekä mahdollisuutta syventyvään oppimiseen. Nämä pointit näkyvät jo luonnoksessa, hyvä näin.

Vaikka kyselyvastaukset huomioidaan uudistustyössä, se ei silti tee oppilaista tasavertaisia osallistujia - oppilaat eivät ole päättämässä uudistuksista. Jos oppilailta odotetaan aktiivisuutta ja rohkeaa innovatiivisuutta koulussa, niin pitäisiköhän heidän myös saada oikeasti vaikuttaa siihen, millaista koulua he käyvät?

Ajankohtainen kakkonen haastaa oppilaat peruskouluremppaan!

Ajankohtainen kakkonen haluaa tietää, miten te oppilaat, muuttaisitte koulua, jotta koulunkäynti nappaisi enemmän, olisi entistä innostavampaa ja motivoivampaa?

Mikä siis ottaa päähän nykyisessä koulussa, mikä ei toimi? Miten tuntien opetusta pitäisi kehittää? Mitä koulun tiloille pitäisi tehdä? Miten uuden teknologian voisi ottaa paremmin käyttöön koulussa? Entä miten oppilas voisi vaikuttaa paremmin koulun asioihin? Miten sinä korjaisit koulussa olevan epäkohdan?

Kerrothan meille koulua tai koulunkäyntiä koskevan epäkohdan ja oman ratkaisumallisi siihen. Käymme läpi kaikki viestit ja valikoimme niistä parhaimmat toteutettaviksi juttuina.

Nyt on oppilaiden aika osallistua peruskoulun remppatalkoisiin! Kirjoita ideasi alla olevaan lomakkeeseen.

Laita viestiä myös Twitterissä ja Instagramissa #peruskouluremppa.

Voit myös laittaa suoraan sähköpostia osoitteisiin kati.leskinen@yle.fi ja sean.ricks@yle.fi.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.