Etelän suksikauppiaat uskovat lumitalveen

Uudellamaalla hiihtäjät ovat joutuneet tänä talvena turvautumaan hallilatuihin. Kauppiaat uskovat, että runsaslumisiin talviin tottuneet pääkaupunkiseutulaiset rohkenevat vielä laumoittain suksikaupoille.

Kotimaa
Hiihto yleiskuva
Lehtikuva

Yle Uutisten soittokierros maastohiihtovälineitä myyviin ketjuihin kertoo luottamuksesta talven tuloon myös eteläisimmässä Suomessa. Hiihtovälineitä ja -vaatteita riittää, eikä suksipakettien juuri odoteta päätyvän alennusmyynteihin.

- Kauden aloitus on ollut parempi kuin vuosi sitten, sanoo Intersportin toimitusjohtaja Juha Nurminen.

Keskolle kuuluvissa Intersportissa, Budget Sportissa ja Kesportissa maastohiihtomyynti on ollut koko maassa kymmenen prosentin kasvussa tänä syksynä. Kesko on urheiluvälinekaupan markkinajohtaja Suomessa.

- Suomalaisilla urheilukauppaan löytyy aina euroja. Urheilukauppa on pärjännyt hyvin, koska itsestä huolehtiminen on aina in.

Tarkkoja summia tai myyntitavoitteita Nurminen ei halua kertoa. Hän kuitenkin arvioi, että kaikkiaan maastohiihtomarkkina on kotimaassa vuosittain 75 miljoonan euron arvoista liiketoimintaa.

Hallissa pisin reitti alle kilometrin

Pääkaupunkiseudulla hiihtäjät ovat joutuneet etsimään lumensa kaukaa kehäteiden ulkopuolelta tai sisähallista itähelsinkiläisessä Kivikossa. Lisäksi ainakin Hakunilan urheilupuistossa on tarjolla lyhyt reitti tykkilumetettua latua. Helsingin kaupungin ylläpitämälle sisäladulle pääsee vain maksua vastaan.

- Asiakkaita on päivistä riippuen 200-300, Kivikon hiihtohallin ulkoilupäällikkö Petri Angelvuo sanoo.

Hallia pidetään auki, kunnes luonnonlumi on houkutellut hiihtäjät ulkoilmaan. Suksikauppiaat toivovat sankkaa lumisadetta ja pakkasia.

- Etelän lumitilanteen takia myynti ei ole kehittynyt yhtä hyvin kuin viime vuonna, mutta kun lunta tulee, uskomme että kauppa käy, kertoo valikoimajohtaja Hans Backström SOK:sta.

S-ryhmän Prisma-tavaratalot, Sokoksen ja Kodin Terran kanssa pitävät Backströmin mukaan hallussaan 20-30 prosentin markkinaosuuden Suomen urheiluvälinemarkkinoista. Itsenäisillä myymälöillä on niin ikään merkittävä osuus hiihtovälinekaupasta.

"Ensin nettiin, sitten suksikauppaan"

Eri puolille Suomea levittäytyneelle Sportia-ketjulle maastohiihtovälineet ja vaatteet ovat kolmanneksi tärkein tuoteryhmä. Toimitusjohtaja Veli-Pekka Erkkilä kertoo hitaasta kaupankäynnistä etelässä, mutta jo Lahden korkeudella sujuu.

- Laji on hyvässä imussa. Hiihto on kaiken ikäisten laji. Kun 35-vuotiaat hurahtavat, haluavat he satsata myös tekstiileihin, Erkkilä pohtii.

Verkossa käydään kauppaa myös hiihtovälineillä ja -vaatteilla. Moni tosin haluaa yhä myyjän neuvoja suksia, savuoja ja siteitä valitessaan.

- Ne jotka ostavat pitkästä aikaa suksia katsovat tuotevaihtoehtoja mieluummin ensin netistä ja menevät sen jälkeen kivijalkamyymälään, toimitusjohtaja Veli-Pekka Erkkilä sanoo.