Ollila vastaa kritiikkiin: Polttoaineveron korotuslinja käyty loppuun

Liikenteen maksuja selvittäneen työryhmän puheenjohtajan Jorma Ollilan mukaan kilometriverojärjestelmän moititut korkeat kulut on arvioitu tarkoituksella yläkanttiin.

A-studio
Jorma Ollila
Jorma Ollila A-studiossa 16. joulukuuta 2013.

Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila pitää kilometriveron kustannuksia kohtuullisina, kun otetaan huomioon sen hyödyt. Ollilan mukaan summa on myös varovaisuusperiaatteen mukaisesti arvioitu yläkanttiin.

Autoliitto on kritisoinut järjestelmän korkeita alkuinvestointi- ja käyttökustannuksia.

– Hyödyt syntyisivät siitä, että päästöt olisivat vähäisemmät, onnettomuuksia ja ruuhkia olisi vähemmän, liikenne sujuisi paremmin. Nämä kolme selvää hyötyä ovat sellaisenaan jo suuremmat kuin kustannukset. Summa on ehdoton maksimi tämän hetken kustannuksilla. Puhutaan 5 -10 vuoden kuluttua tehtävistä teknologiahankinnoista, joiden kustannukset tulevat olemaan alhaisemmat, vakuutti Ollila Ylen A-Studiossa.

Kilometriverolla kerättäisiin vuodessa 1,8 miljardia euroa, mutta alkuinvestointi maksaisi 460 miljoonaa euroa ja vuosittaisiin käyttökustannuksiin menisi 130 miljoonaa euroa.

Ollilan katsoi, että järjestelmä maksaisi itsensä takaisin erittäin lyhyessä ajassa, jopa muutamassa vuodessa. A-studion tietojen mukaan Hollannissa vastaavan järjestelmän investointikulut olivat arviolta 3,6 miljardia ja käyttökulut 2,1 miljardia viidessä vuodessa. Hanke on jäissä kovien kustannusten takia.

"Polttoaineveron korottaminen mahdotonta"

Autoliitto ei myöskään usko työryhmän vakuutteluihin, ettei polttoaineaineveroa korotettaisi tulevaisuudessa. Ollila sanoi, että polttoaineen veronkorotuslinja on käyty loppuun.

– Emme voi ajatella, että bensan hinta olisi yli kaksi euroa litralta. Totesimme työryhmässä, että 5 - 10 vuoden sisällä on täysin mahdotonta, että polttoaineveroa voitaisiin korottaa, koska autoliikenne sähköistyy ja autojen polttoainetehokkuus paranee. Sitä kautta ei saada sitä ohjausvaikutusta, jota tässä etsitään.

Ollila painotti, että tästä syystä useassa Euroopan maassa suunnitellaan siirtymistä kilometripohjaiseen autoverotukseen. Öljy-yhtiö Shellin hallituksen puheenjohtajana toimiva Ollila tyrmää väitteet, etteikö hän olisi asemansa takia voinut päättää veronkorotuksen puolesta.

– Totta kai, sehän on ihan selvä. Shell ei omista Suomessa enää huoltoasemia. Ei ole mitään intressiä polttoaineen suhteen ollut kolmeen vuoteen.

Kilometrijärjestelmä tuo työtä tuhansille

Autoliiton mukaan työryhmän selvityksestä ei pysty laskemaan tarkasti, kuinka paljon kilometriveron käyttöönotto rokottaisi autoilijan kukkaroa. Autoliitto pelkää myös, että järjestelmän elinkaari on lyhyempi kuin keskimääräinen auton käyttöikä Suomessa. Suomalaisen auton keski-ikä on noin 11 vuotta.

Ollila sanoi itse järjestelmän käyttöiän olevan huomattavasti pidempi, 20 - 30 vuotta. Ollila myönsi, että autoihin tulevien laitteiden elinikä on kymmenen vuoden luokkaa.

Jorma Ollila uskoo, että hanke tuo suomalaiselle it-teollisuudelle haasteita ja runsaasti uusia työpaikkoja.

– Autoilijat haluavat tulevaisuudessa paremmat palvelut tienpäälle, liittyen turvallisuuteen, autolla ajamiseen ja tienvarsipalveluihin. Puhutaan varmasti aluksi sadoista, sen jälkeen muutamista tuhansista. Merkittäviä, hyväpalkkaisia, korkean lisäarvon työpaikkoja, painotti Ollila.