Liikenneministeri haluaa kilometriverolle vähintään kolme vyöhykettä

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) ei innostu kilometriverosta. Hänen mukaansa ihmisiä pitäisi pikemminkin kannustaa liikkumaan enemmän.

Kotimaa
Liikenneministeri Merja Kyllönen.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sekä liikennevaliokunnassa istuvat Kalle Jokinen (kok.) ja Ari Jalonen (ps.) arvioivat Aamu-tv:ssä Jorma Ollilan työryhmän esitystä autoverotuksen muuttamisesta.

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mielestä kilometriveromallissa Suomi olisi jaettava vähintään kolmeen vyöhykkeeseen. Kyllönen puolustaa Jorma Ollilan työryhmän eilen maanantaina ehdottamaa kilometriveroa, koska hän uskoo sen yksinkertaistavan monimutkaista autoverotusta.

– Maata jaettaisiin vähintään kolmeen, jopa useampaankin vyöhykkeeseen, jolloin voitaisiin hinnoitella verotusta sen mukaan, onko ihmisillä mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä, onko sitä tarjolla, onko kyse alueesta, jolla oman auton käyttö on välttämätöntä, Kyllönen pohti Ylen aamu-tv:ssä.

Kyllönen ei kuitenkaan pidä todennäköisenä, että nykyinen hallitus ehtisi päättää kilometriveron käyttöönotosta.

– En osaa tänä päivänä sanoa, onko valmiutta, mutta epäilen, että menee aikaa ennen kuin on valmiutta päättää. Toivoisin, että Suomessa ei mennä siihen tilanteeseen, että ollaan ikään kuin selkä seinää vasten pakkoraossa tekemässä päätöksiä, kun veropohja pikkuhiljaa katoaa, Kyllönen varoitteli.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) ei innostu Ollilan kilometriveromallista. Hän haluaisi pikemminkin kannustaa ihmisiä liikkumaan.

– Tässä taloustilanteessa ihmisten liikkumista pitäisi enemmänkin kannustaa kuin rajoittaa...On yksi suuri kysymys tämän kilometriveron suhteen, että miten se voitaisiin toteuttaa niin, että ihmisten työssäkäyntiin ei aiheuteta lisää kustannuksia. Päinvastoin kannustetaan ihmisiä lähtemään liikkeelle. Nyt me tarvitsemme ihmiset ajamaan töihin ja maksamaan veroja, Jokinen sanoi aamu-tv:ssä.

Jokinen ei usko mallin toteutuvan vuosikymmeniin.

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen ehdottaa kompromissiratkaisua.

– Sen sijaan, että poistettaisiin kokonaan autovero ja korvattaisiin se näillä tiemaksuilla, tehdäänkin niin, että alennetaan autoveroa hieman, jätetään autoveroa jonkin verran jäljelle, ja korvataan osa polttoaineveroista tällä tiemaksulla. Sillä huolehditaan siitä, että ihmiset, jotka ajavat vanhoilla käytetyillä autoilla pitkiä matkoja eivät joudu maksamaan kohtuuttomasti, Tynkkynen ehdotti Radio 1:n Ykkösaamussa.