Harvinaiset venäläiset panssarivaunut halutaan suojaan Suomen armottomalta ilmastolta

Harvinaista ja historiallista venäläistä panssarivaunukalustoa lepää Suomessa säiden armoilla. Käynnistymässä onkin pelastusoperaatio, jolla kerätään rahaa vaunujen saamiseksi suojaan. Suurin osa Parolan panssarimuseon vaunuaarteista on neuvostoliittolaisilta saatua sotasaaliskalustoa, jota ei löydä enää edes itänaapuristamme.

Kotimaa
Panssarimuseosäätiön hallituksen pj. Jari Lemmetyinen ja Panssarimuseon johtaja Timo Teräsvalli.
T-50 kevytpanssarivaunuja on maailmassa jäljellä enää kaksi kappaletta. Panssarimuseosäätiön hallituksen pj. Jari Lemmetyinen ja Panssarimuseon johtaja Timo Teräsvalli.Timo Leponiemi / Yle

Panssarimuseosäätiön käynnistämä pelastusoperaatio haluaa turvata muun muassa ainutlaatuisen neuvostoliittolaisten panssarivaunujen kokoelman. Esimerkiksi kevyttä panssarivaunua T-50 on maailmassa jäljellä vain kaksi ja panssariauto BA-10 on tiettävästi ainoa koko maailmassa.

Suomella oli aikoinaan mainio tilaisuus päästä käsiksi tähän nyt jo harvinaiseksi käyneeseen kalustoon. Panssarimuseon vaunuista noin puolet onkin viime sotien aikana Suomeen saatua sotasaaliskalustoa.

– Pitihän sitä vähän kovistella, että ne saatiin tänne Suomeen, mutta nyt ne on täällä, naurahtaa sotahistorialle Panssarimuseon johtaja Timo Teräsvalli.

Suunnitteilla kaksi pitkää katosta

Ulkona säilytyksessä olevalle kalustolle ollaan rakentamassa kaksi katosta, joista toinen on 80 metriä pitkä ja toinen 60 metrinen. Katosten suojassa kalusto on paremmin esillä ympäri vuoden. Kansalaiskeräyksen tavoitteena on kerätä reilut puoli miljoonaa euroa, kertoo Panssarimuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Jari Lemmetyinen.

– Seuraavat kaksi vuottahan sen näyttää, kuinka me onnistumme, mutta kyllä me vahvasti uskotaan tähän. Toivomme tähän pelastusoperaation mukaan niin yksityisiä, yrityksiä kuin yhteisöjäkin.

Pitihän sitä vähän kovistella että ne saatiin tänne Suomeen, mutta nyt ne on täällä

Timo Teräsvalli

– Tällä hetkellä nämä vaunut ovat ulkona ja ne vaativat jatkuvaa huoltamista ja korjaamista. Katokset vähentävät olennaisesti meidän työtaakkaamme. Samalla tätä aluetta voidaan käyttää paremmin ympärivuotisesti, kun vaunut ja kulkuväylät ovat vapaana lumesta ja lisäksi katokset on valaistu.

Katosten rakentaminen on suunniteltu aloitettavan maansiirtotöillä ensi vuoden syksyllä. Valmiina katokset olisivat runsaan kahden vuoden kuluttua.

Panssarikalusto kiehtoo venäläisiä

Panssarimuseon kokoelmiin kuuluu yli 50 panssariajoneuvoa, 40 panssarintorjunta-asetta ja panssarijuna, pienemmästä esineistöstä puhumattakaan. Harvinaisuudet vetävät puoleensa museovieraita ympäri maailmaa. Tänä vuonna museolla käy noin 28 000 vierasta, joista ulkomaalaisia on noin 3800. Erityisesti Panssarimuseon kalusto kiinnostaa venäläisiä.

– Muutama venäläinen kävijä on sanonut minulle, että ei Venäjällä sellaista miestä olekaan, joka ei panssarikalustosta ja sotaväen kalustosta olisi kiinnostunut. Tätä taustaa vasten me olemme panostaneet markkinointiin lähinnä Pietariin ja Moskovaan, että me saisimme lisää venäläisiä kävijöitä tänne, toteaa Panssarimuseon johtaja Timo Teräsvalli.