Huijarin paino ei laske

Juhlakaudella monet meistä syövät niin, että napa ryskyy. Vielä uutenavuotena sallimme herkut itsellemme, mutta sitten alkaa se jokavuotinen laihduttaminen. Jos haluaa oikeasti seurata syömistään, niin avuksi voi ottaa ruokapäiväkirjan. Se on yksinkertainen ja helppo tapa pistää syöminen ja juominen taas kuriin.

terveys
Hampurilanen
Yle

Ruokapäiväkirja paljastaa nopeasti ja raadollisesti sen, mitä ja milloin tulee oikeasti syötyä ja juotua. Tosin se vaatii täyttäjältään täydellistä rehellisyyttä. Jokainen pienikin välipalaksi nautittu suklaapatukka ja keksi on kirjattava ylös.

- Päiväkirjan täyttäminen vaatii jonkin verran työtä ja aikaa. Sitä on kuljetettava koko ajan mukana. Se voi olla sininen ruutuvihko, tulostettu lomake tai voihan sen tehdä netissäkin. Siellä on lukuisia erilaisia malleja. Jopa sellaisia, että sinne lähetetään kuva siitä omasta ruoka-annoksesta, kertoo terveystieteiden maisteri Ellinoora Ojala Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

Asiantuntijan mukaan ruokapäiväkirjaan kirjataan, milloin ja missä ruoka on nautittu eli päivämäärä, kellonaika ja paikka. Seuraavassa sarakkeessa tiedustellaan, että mitä on syöty ja juotu ja miten ruoka on valmistettu. Päiväkirjaan on myös hyvä kirjata muita huomioita eli miksi söin, kenen kanssa ja miltä minusta tuntui.

- Kaikki nautittu ruoka ja juoma on syytä kirjata tarkkaan ylös. Ruuan valmistuksesta riittää useimmiten se, että onko ruoka esimerkiksi paistettu rasvassa tai uunissa tai onko se keitetty tai höyrytetty. Niissä on suuria eroja, sanoo Ellinoora Ojala.

Kaksi ohutta siivua vai yksi paksu

Ruokapäiväkirjaa kannatta pitää vähintään kolme päivää. Paremman kuvan saa syömisistään mitä pidempään jaksaa niitä kirjata ylös. Asiantuntijoiden mukaan hyvä aika on jo viidestä seitsemään päivään. Mukaan kannattaa ottaa niin arkipäiviä kuin viikonloppujakin.

Kaikki nautittu ruoka ja juoma on syytä kirjata tarkkaan ylös.

Ellinoora Ojala

- Vaikeinta voi olla ruoka-annoksen koon arvioiminen. Sitä on vaikea grammamääräisesti arvioida. Tai jos kirjaa, että on syönyt juustoa kaksi siivua niin siivun paksuushan siinä on oleellista, muistuttaa terveystieteiden maisteri Ellinoora Ojala.

Ruokapäiväkirja on hyvä konsti painon pudotukseen, mutta siitä voi olla muutakin hyötyä. Ruokailutottumuksista voi paljastua normaalipainoisellekin esimerkiksi se, että jotain tiettyjä vitamiineja tai hivenaineita puuttuu aterioista.

Ellinoora Ojala muistuttaa, että jos haluaa saada mahdollisimman hyvän lopputuloksen, kannattaa päiväkirjan tulokset käydä läpi asiantuntijan kanssa. Hän myös korostaa sitä, ettei ruokapäiväkirjasta kannata ottaa stressiä juhla-aikaan.

- Ei kannata ottaa ruokapäiväkirjaa esille joulun ajaksi, vaan vasta tammikuussa. Syöminenkin on kokonaisuus ja siihen liittyy sosiaalinen kanssakäyminen ja siitä pitää nauttia. On tärkeämpää mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä kuin joulun ja uudenvuoden välillä.