Kari Haakana: Robottiposteljooni hoitaa viimeisen mailin

Postin jakelu kotiovelle ihmisvoimin alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Pian paketit saattaa ovellesi tuoda robotti.

Yle Blogit
Kari Haakana
Olli Sulopuisto

*Kanadan *valtiollinen postiyhtiö pudotti melkoisen uutispommin joulukuun alussa.

Posti suunnittelee lopettavansa kokonaan postin toimittamisen kuluttajien kotioville (siirryt toiseen palveluun) viiden vuoden siirtymäajan puitteissa.

Jatkossa posti jaettaisiin suurempiin laatikkorykelmiin.

Syyt ovat samat kuin postiyhtiöillä kaikkialla länsimaissa.

Perinteisten painotuotteiden ja kirjepostin määrä on laskussa (siirryt toiseen palveluun), kun kuluttajat ja yritykset käyttävät sähköisiä vempeleitään viestintään.

Vaikka lähes kaikki muu saataisiinkin automatisoiduksi, on niin sanottu viimeinen maili eli postin jakelu kallista: se tehdään ihmisvoimin ja ihmiset ovat hauraita ja kalliita.

Kun tähän yhdistetään se, että postipalvelut on yhtiöitetty eikä yhtiöiden sovi tehdä tappiollista tulosta, ollaan tukalassa tilanteessa.

Perinteisten painotuotteiden ja kirjepostin määrä on laskussa, kun kuluttajat ja yritykset käyttävät sähköisiä vempeleitään viestintään.

Samassa tilanteessa on kotimainen Itella (os. Posti-Tele).

Yhtiö neuvottelee parhaillaan lehtien varhaiskannon lopettamisesta monin paikoin Suomessa (siirryt toiseen palveluun). Puoliääneen on myös pohdittu päivittäisen jakokierrosten harventamista muutamaan kertaan viikossa, ainakin kaupungeissa.

Postien ahdingon voisi kuitenkin ajatella olevan väliaikaista.

Verkkokaupoista tilattavan tavaran määrät kasvavat koko ajan (siirryt toiseen palveluun), joten jaeltavaa on tulevaisuudessakin, vaikka kirjoitetun aineiston määrä postilaatikoissa pieneneekin.

Markkina on kaikin puolin kypsä koko liiketoiminnan perusteita järkyttäville malleille ja toimijoille. Ei niin kovin yllättäen halukkaita yrityksiä on ilmaantunut Yhdysvaltain länsirannikolta.

Pelin käynnisti verkkokauppa Amazonin toimitusjohtaja Jeff Bezos, joka kertoi televisiohaastattelussa yrityksen suunnittelevan pakettikuljetusten tekemistä keveiden lentolaitteiden avulla (siirryt toiseen palveluun).

Tuskin Bezos oli ehtinyt sulkea suutaan, kun Google paljasti oman yrityskauppojen kautta muodostetun robottiyksikkönsä (siirryt toiseen palveluun).

Googlen uumoillaan suunnittelevan yksikössä muun muassa kuljetusrobotteja (siirryt toiseen palveluun), jotka voisivat hoitaa vaikkapa pakettiliikennettä. Itsekseen ajavia autojahan Google on kokeillut jo jonkin aikaa.

Perinteisten postiyritysten ja niitä omistavien hallitusten innovaatiovoima ja uskallus eivät välttämättä riitä vastaamaan Googlen ja Amazonin kaltaisten yritysten kunnianhimoisiin hankkeisiin.

Liittoutuminen voisi olla hyvä veto niin kauan kun yhtiöillä vielä on liiketoimintaa, jota puolustaa.