Karkkikauppa käy entiseen malliin makeisverosta huolimatta

Makeisvero ei näytä hillinneen karkkien myyntiä. Vero näkyi kaupoissa myynnin tilapäisena notkahduksena, mutta palautui kauppiaiden mukaan nopeahkosti entiselle tasolle. Valtion kassaan makeisten valmistevero tuo tänä vuonna arviolta 78 miljoonaa euroa.

talous
Taulukko.
Yle Uutisgrafiikka

Annette Kunttu valitsee joulusuklaita Citymarketin karkkihyllyiltä kauppakeskus Jumbossa Vantaalla. Hän on huomannut makeisten kallistumisen vaikka ostaa niitä harvoin.

- Kun ajatellaan, että tässä on nyt neljä pakettia ja mitä se nyt maksaa, 17 euroa niin kyllä se aika paljon maksaa.

Samojen hyllyjen ääreltä löytyvät Salli Degerman ja Erika Niemi. Tyttöjenkin mielestä karkit ovat nykyään kalliimpia kuin ennen ja valinta osuu nykyisin halvempiin tuotteisiin. Mutta karkkiostoksilla käydään silti.

- Koska mä tykkään karkista, Erika Niemi perustelee makeisten ostoa.

Samoilla linjoilla ovat monet aikuisetkin. K-Citymarket Jumbon kauppias Matti Himberg uskoo, että ihmiset haluavat hemmotella itseään makeisilla taantumankin keskellä.

Himbergin mielestä kolme vuotta sitten voimaan tullut makeisvero ei ole kovin paljon vaikuttanut karkkien myyntiin.

- Vuonna 2012 se ehkä hivenen laski, ihan muutamia prosenttiyksikköjä. Tänä vuonna se ei oikeastaan ole näkynyt yhtään. Ehkä hieman kalliimpien suklarasioiden myynti on hivenen tippunut mutta yleisesti ottaen makeisia syödään ihan yhtä paljon kuin ennenkin.

Soittokierros kauppialle eri puolille Suomea tukee tätä näkemystä. Alussa esimerkiksi irtokarkkien, joissa kilohinta ilmoitetaan selvästi, myynti laski viidestä kymmeneen prosenttia. Niissä kilohinnan nousu näkyi selvästi. Samoin kuin isoissa karkkipusseissa.

Esimerkiksi Fazerin Sinisen, perinteisen suklaalevyn hinta oli ennen veroa noin euro ja kuusikymmentä senttiä. Nyt se maksaa noin kaksi euroa ja kaksikymmentä senttiä. Hinta on kolmessa vuodessa noussut lähes kolmekymmentä prosenttia.

Joulu makeisten suurin sesonki

Fazerin makeistehtaalla Vantaan Vaaralassa valmistaudutaan jo vuoden toiseen sesonkiin, pääsiäiseen. Joulumakeisten valmistuksen Fazer aloitti loppukesästä. Joulu on se suurin ja tärkein sesonki sekä kaupalle että valmistajille. Kauppiaiden arvion mukaan tänä vuonna joulukarkkeja myydään viimevuotista enemmän.

Suomalainen syö karkkia keskimäärin 14 kiloa vuodessa. Se on eurooppalaista keskitasoa. Ruotsalaiset tosin syövät muutaman kilon enemmän vuodessa.

Myydyistä makeisista kuutisenkymmentä prosenttia tehdään Suomessa. Loput on tuontitavaraa. Valmisteveroa peritään 95 senttiä kilolta sekä Suomessa valmistettavista, että maahantuoduista makeisista. Vero iskee kipeämmin kotimaisiin valmistajiin, koskä tuotantokustanukset ovat täällä monia kilpailijamaita korkeammat. Tuonti onkin kasvanut 2000-luvulla reilut kymmenen prosenttia.

Fazer Brands Suomen toimitusjohtajan Tom Lindbladin mukaan makeisvero on vaikuttanut selvästi karkin ja suklaan menekkiin.

- Ensimmäisenä vuonna 2011 markkina laski noin neljä prosenttia ja nyt myös tänä vuonna 2013 meidän arvion mukaan markkina tulee olemaan kaksi prosentia alle viime vuoden tason. Ja viime vuosi oli suunnilleen samaa tasoa kuin vuosi 2011.

Lindblad puhuu veron vaikutuksista myös muiden kotimaisten valmistajien äänellä, sillä hän on Makeis- ja keksiteollisuusyhdistyksen puheenjohtaja. Alalla pelätään, että jos makeisverotuksen kiristäminen jatkuu vuonna 2015, markkina pienenee edelleen.

- Varsinkin kun on tuoteryhmiä, jotka ovat hyvin samankaltaisia kuin makeiset ja ovat nyt makeisveron ulkopuolella. Kilpailutilanne ei tällä hetkellä ole tasapuolinen.

Kaupoissa on huomattu esimerkiksi keksien myynnissä selvää nousua makeisveron tultua voimaan.

Makeisvero tahkoaa rahaa valtiolle

Suklaan ja muiden makeisten valmistevero on tuottanut valtion kassaan sievoisen summan, tänä vuonna arviolta 78 miljoonaa euroa. Kun mukaan lasketaan veron piiriin kuuluvat jäätelöt ja virvoitusjuomat, nettosi valtio tänä vuonna yhteensä 203 miljoonaa euroa.

Valtio perusteli veroa kansalaisten terveyden kohentamisella. Makeisvero ei kuitenkaan näytä hillinneen karkkien myyntiä ja lisäksi se vaikeuttaa kotimaisen valmistuksen kilpailua halvempien tuontimakeisten kanssa.