Hyppää sisältöön

Pakettien hakurumba nopeutui - kiitos sähköisen allekirjoituksen

Itellan käyttöönottama sähköinen allekirjoitus on nopeuttanut lähetysten hakua postin toimipisteistä. Myyjille tehdyn kyselyn mukaan myös asiakkaat ovat tyytyväisiä uuteen toimintatapaan. Itellan mukaan sähköisten allekirjoitusten tietoturva on kunnossa.

Itellan selvityksen mukaan sen reilu kuukausi sitten käyttöönottama sähköinen allekirjoitus on nopeuttanut asiakaspalvelua toimipisteissä. Esimerkiksi lähetysten luovutus on nopeutunut, kun asiakas hoitaa kuittauksen allekirjoituspaneelille.

Kehityspäällikkö Hannu Kolmosen mukaan Itella on saanut uudesta toimintatavasta paljon palautetta. Toimipisteiden myyjille tehty kysely kertoo, että asiakkaat ja työntekijät ovat olleet tyytyväisiä uuteen toimintatapaan.

– Asiakkaat ovat ottaneet erittäin hyvin vastaan uuden tavan. Osa on ihmetellyt mitä tässä tapahtuu, mutta pääsääntöisesti on ollut tosi positiivinen vastaanotto asiakkailla ja omilla myyjillä, kertoo Kolmonen.

Tehokkuutta ja ekologisuutta

Itella hakee sähköisellä järjestelmällä kustannussäästöjä, tehokkuutta ja ekologisuutta. Aiemmin kotiin toimitettu lähetysdokumentti allekirjoitettiin pakettia haettaessa ja toimipisteestä paperilappu lähetettiin eteenpäin skannattavaksi arkistoa varten. Kehityspäällikkö Kolmosen mukaan vanha prosessi on ollut pitkä ja kallis.

– Kun kuljetusdokumenttia ei tarvitse enää lähettää jatkoprosessiin, niin tämä säästää meidän toimintaa ja tulee kustannussäästöjä, toteaa Kolmonen.

Sähköinen puumerkki turvassa

Asiakkaan sähköinen allekirjoitus yhdistetään postin toimipisteissä lähetystietojen kanssa allekirjoitusdokumentiksi ja se siirretään Itellan elektroniseen arkistoon. Itse sähköinen allekirjoitus ja lähetyksen tiedot hävitetään arkistoinnin jälkeen tietokoneesta sekä muista päätelaitteista.

Kehityspäällikkö Kolmonen vakuuttaa, että asiakkaan allekirjoitus on hyvin suojattu ja turvassa, joten vääriin käsiin sen ei pitäisi päätyä. Allekirjoitustietoja haetaan vain esimerkiksi tiedustelu- tai reklamaatiotilanteissa.

– Kun tulee esimerkiksi asiakaskyselyitä tai tiedusteluita, niin saadaan nopeasti se tieto, että kuka on vastaanottanut lähetyksen ja kuka sen on allekirjoittanut. Välillä joku kysyy niiden lähetysten perään, että esimerkiksi kuka meidän yrityksessä on vastaanottanut paketin, valottaa Kolmonen.

Lähetyksiä kulkee Itellan kautta vuosittain yli 30 miljoonaa kappaletta. Itellasta kerrotaan, että esimerkiksi keskiviikkona sähköisiä allekirjoituksia kertyi yli sata tuhatta.

.
.