Luukkaan tarina Jeesuksen syntymästä kiehtoo vuosisadasta toiseen

Ei joulua ilman jouluevankeliumia, siis Luukkaan kirjoittamaa jouluevankeliumia. Se on noussut suosioon idyllisen kuvauksensa vuoksi, eikä kilpailijoitakaan ole kuin yksi, itämaan tietäjien ympärille rakentuva Matteuksen jouluevankeliumi.

kulttuuri
Yksityiskohta italialaisen seimitaiteen ja -perinteen näyttelyssä Helsingissä Tuomiokirkon kryptassa.
Yksityiskohta italialaisen seimitaiteen ja -perinteen näyttelyssä Helsingissä Tuomiokirkon kryptassa.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. (Luukas 2:1-2, Uusi testamentti 1992)

Näin alkaa Luukkaan kertomus Jeesuksen syntymästä, eli tuttavallisemmin jouluevankeliumi.

- Tämä on varmasti Raamatun tunnetuin kohta, ajatellen koko Vanhan ja Uuden testamentin kirjakokoelmaa. Se kuullaan lukemattomat kerrat erilaisissa joulutilanteissa, summaa pastori ja tietokirjailija Urpo Karjalainen.

Evankeliumeja on neljä, mutta ainoastaan Luukas ja Matteus kertovat Jeesuksen syntymästä. Markuksen evankeliumin alussa Jeesus on noin 30-vuotias ja ilmestyy Johannes Kastajan kastettavaksi. Johanneksen evankeliumi taas ei ole lainkaan kiinnostunut historian Jeesuksesta.

- Mutta Matteuksella ja Luukkaalla tätä aineistoa on. Lienee niin, että kun evankeliumien perusrungot ovat olleet valmiina 70-90-luvuilla jKr., niin näissä kahdessa evankeliumissa niihin on liitetty toisistaan poikkeavia kertomuksia Jeesuksen syntymästä.

- Luukas kirjoittaa, että hän on halunnut tutkia tarkoin, mitä kirjoittaa. Hän päätyi esitykseen, josta on tullut yksi maailmankirjallisuuden tunnetuimpia kohtia, sanoo Karjalainen.

Syy Luukkaan evankeliumin suosioon piilee tyylissä

Harvalla meistä on käsitystä siitä, mitä Matteuksen jouluevankeliumissa kerrotaan, emmehän sitä koskaan kuule. Karjalaisen mukaan Matteuksen ja Luukkaan kertomukset Jeesuksen syntymästä eroavat muutamassa keskeisessä kohdassa. Enkeli esimerkiksi ilmestyy eri henkilöille: Luukkaan evankeliumissa Marialle, Matteuksen evankeliumissa Joosefille.

- Toinen ero on se, että Matteus ei tunne matkantekoa verollepantavaksi. Matteuksen evankeliumia voi lukea niin, että enkelin ilmestyksetkin tapahtuisivat Betlehemissä, eli Joosefin ja Marian kotikaupunki olisi Betlehem. Matteuksen evankeliumissa on sellainenkin olo, että keskuskertomus on kertomus itämaan tietäjistä, jonka ympärille muu Jeesuksen syntymäaineisto on kerrottu.

- Yllättävä piirre on myös se, että Nasaretin kaupunki tulee Matteuksella vähän varkain. Kerrotaan, että kun Herodes oli kuollut, niin Joosef ei uskaltanut viedä Mariaa ja Jeesus-lasta Egyptistä Juudean alueelle Betlehemiin tai Jerusalemiin, koska hän pelkäsi Arkelaosta, Herodes Suuren poikaa. Sanotaan, että unen perusteella he menivät Nasaretiin. Aivan niin kuin Matteus ei olisi aavistanut, että Nasaretissa hallitsijana oli myös Herodes Suuren poika, Herodes Antipas, joka oli historiassa tunnettu muun muassa siitä, että hän mestautti Johannes Kastajan, kertoo Karjalainen.

Mutta mikä sitten selittää Luukkaan evankeliumin suosion? Syyn täytyy löytyä kerronnan tyylistä.

- Luukkaan evankeliumi on idyllinen, romanttinen ja kuvaannollinen. Olkoonkin, että samaa kuvitusaineistoa on myös kertomuksessa itämaan tietäjistä ja tähdestä [Matteuksen evankeliumissa]. Suomalaisessa Raamatussakin taitaa lukea niin, että "tähti pysähtyi tallin ylle". Itse kukin voi tähtitaivasta katsoessaan miettiä, että miten se pysähtyi ja minkä tallin päällä se on.

- Matteuksen evankeliumi on ankarampi. Jeesus on siinä tylympi, hän on siinä tiukan linjan juutalainen. Hän sanoo, että "teille on opetettu, mutta minä vielä opetan". Luukkaan evankeliumissa hän on lempeämpi. Sieltä löytyy tuhlaajapoikavertaus ja monet kertomukset, jotka osoittavat Jeesuksen loppumatonta armahtamista.

Evankeliumit ovat ainoa todistus Jeesuksen syntymästä

Kukaan ei ole rohjennut väittää, etteikö Jeesus olisi koskaan elänyt. Hänen syntymästään ei kuitenkaan ole muita todisteita kuin evankeliumien kertomukset. Karjalainen muistelee, että lisäksi Johanneksen evankeliumissa mainitaan Jeesuksen syntyvän Betlehemissä.

- Kiinnostavaa on se, että sekä Matteus että Luukas kertovat, että Jeesus syntyi Daavidin sukuun, siis juutalaisten sukukuntien odotetuksi kuninkaaksi. Matteuksella saadaan Miikan kirjan profetia täyttymään, että "sinä Betlehem et ole vähäisin, sillä sinusta nousee hallitsija". Täytyy huomata, että se oli myös Daavidin syntymäpaikka, Karjalainen sanoo.