Kauppias, haluatko lisää asiakkaita? Pidä vessa ilmaisena

Turun kauppakorkeakoulussa tehdyn tutkimuksen mukaan kuluttajat ärsyyntyvät jo siitä, että vessan oven avaamisesta täytyy kysyä erikseen henkilökunnalta.

Kotimaa
Asiakasvessan oven vieressä on kolikkoautomaatti, joka avaa vessan oven.
Esa Töykkälä / Yle

Turun kauppakorkeakoulussa tehdyn tutkielman mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista on sitä mieltä, että kaupan vetovoima laskee, mikäli asiakaskäymälä on maksullinen.

- WC:ssä käyminen on ihmiselle hyvin perustavanlaatuinen tarve, kuten syöminen tai juominenkin. Kun kauppakeskukseen tai kauppaan tullaan, oletetaan, että nämä kaikki tarpeet tyydytetään, kertoo pro gradu -tutkielman tehnyt Samuel Piha.

Kuluttajakyselyyn vastanneista 54 prosenttia ärsyyntyy jo siitä, että asiakasvessan oven avaamisessa täytyy kääntyä henkilökunnan puoleen.

- Tässä on itse asiassa sukupuolten välillä voimakas ero. Erityisesti naispuoliset kuluttajat ärsyyntyvät tästä, Piha kertoo.

Selvityksessä keskityttiin Turun seudun kauppakeskuksiin ja suuriin päivittäistavarakauppoihin. 56 prosenttia kuluttajista kertoo käyvänsä ostoksilla todennäköisemmin sellaisessa kaupassa, jossa vessaan pääsemiselle ei ole esteitä.

- Luulen, että kyse on pelkästään siitä, että ei ole osattu laajentaa sitä asiakaspalvelukulttuuria vessoihin. Kyse on ajattelemattomuudesta. Tähän asiaan ei ole kiinnitetty huomiota, kun tätä ei ole tutkittu ennen, Piha toteaa.

Kuivauspuhaltimille peukku alas

Samuel Piha pitää tutkimustuloksissaan yllättävänä sitä, miten paljon vessojen kuivauspuhaltimet saivat kritiikkiä. Kyselyyn vastanneille tarjottiin vastausvaihtoehdoksi kolme eri käsienkuivaustapaa, joista paperiset kuivauspyyhkeet olivat ylivoimaisesti suosituimpia.

Kyselyssä toisena tulivat kangaspyyherullat. Kuivauspuhaltimet - myös modernit - jäivät kyselyssä selvästi viimeiseksi vaihtoehdoksi.

Parhaimmillaan WC voi olla vetovoimatekijä itsessään.

Samuel Piha, Turun kauppakorkeakoulu

- Se on sinänsä erittäin mielenkiintoista, koska modernit kuivauspuhaltimet ovat erittäin suuressa muodissa. Kaikki haluavat sellaisia, mutta ilmeisesti kuluttajat eivät. Tämä kertoo siitä, että tarvittaisiin lisää tuotekehittelyä, Piha sanoo.

Ilmaisuus kannattaa häiriköistä huolimatta

Monet kauppakeskusten johtajista haluaisivat pitää yleiset vessat maksullisina estääkseen häiriökäyttäytymisen. Häiriköiden jälkien siivoaminen aiheuttaa jatkuvia kustannuksia, mutta Samuel Pihan mukaan se on hinta, joka ilmaisesta käymälästä kannattaa silti maksaa.

- Se tulonlisäys, joka kaikille avoimien ja hyvin hoidettujen yleisökäymälien myötä syntyy on paljon suurempi kuin se kustannus, joka koituu häiriökäyttäytymisestä. Käymälä pitäisi ajatella investointina markkinointiin. Koska suuri osa asiakkaista päättää ostopaikkansa WC:n perusteella, on selvää, että se myös lisää myyntiä.

Vessavihjeet kaupan alan ammattilaisille

Tutkimuksensa yhteenvetona Samuel Piha antaa ohjeita, joiden pohjalta asiakasvessoja kannattaa kehittää.

Pihan mukaan asiakasvessa pitää tarjota kaikissa kulutusympäristöissä. Asiakkaat pitää myös tehdä tietoisiksi siitä, että ympäristössä ylipäätään on vessa, koska asiakkaat valitsevat usein kaupan sen perusteella.

Lisäksi asiakasvessaa ei tule pelkästään ylläpitää. Ei riitä, että vessaan silloin tällöin lisätään paperia. Vessan avulla pitää luoda jopa ainutlaatuinen kokemus.

- Parhaimmillaan WC voi olla vetovoimatekijä itsessään, että mennään tiettyyn paikkaan pelkästään sen takia, Piha sanoo.

Kuluttajakyselyyn vastanneista 65 prosenttia kertoo asioivansa mieluummin persoonallisesti suunnitellussa asiakasvessassa kuin tavanomaisessa - ja osa olisi jopa valmis maksamaan sellaisesta.

- WC:n kehittämisessä pitäisi turvautua paljon enemmän asiantuntijoiden apuun, koska se on oikeasti näin monimutkainen juttu. Liikepaikkasuunnittelijoiden kannattaisi pyytää nykyistä enemmän konsultaatiota WC-suunnitteluun, Piha sanoo.

Tutkimuksen kyselyyn osallistui 77 henkilöä ja se julkistettiin joulukuussa.