Hyppää sisältöön

Taloustaantuma ei näy luomutuotteiden myynnissä

Suomalaiset harkitsevat yhä tarkemmin, millaisia elintarvikkeita ostoskärryynsä laittavat. Taloustaantuma saa kuluttajat puntaroimaan tuotteiden hintalaatusuhdetta, mutta samaan aikaan hintavat luomutuotteet tekevät hyvin kauppansa. Sekä hinta että terveellisyys ohjaavat ruokakauppojen asiakkaita ostopäätöksissä.

Sanna Takala arvostaa luomuruokaa. Kuva: Tanja Heino / Yle

Sanna Takala lastaa ostoskassiinsa luomumaitoa ja -kaurahiutaleita Prisman Viikin myymälässä. Hän haluaa tarjota luomu- ja lähiruokaa kahdelle pienelle lapselleen.

- Uskon, että ne ovat puhdasta ruokaa. Ruokavalinnoissa meidän ohjenuoramme on monipuolisuus ja puhtaus.

Taloustaantuma ei ole vähentänyt luomuruuan menekkiä. S-ryhmän kaupoissa luomutuotteiden myynti on päinvastoin kasvanut noin kymmenen prosenttia vuoden 2013 aikana.

- Luomu myy hyvin. En ole huomannut siinä mitään taantumisen merkkejä, sanoo tiiminvetäjä Kimmo Laaksonen Prisma Viikistä.

Samansuuntaista kehitystä on havaittu myös K-supermarket Mustapekassa, kertoo kauppias Jouni Ekholm.

- Luomua haluavat asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä, koska se on arvovalinta. Varsinkin luomumaidon myynti kasvaa todella kovaa vauhtia.

Välipalarahkojen myynti kasvaa edelleen

Muutkin meijerituotteet maistuvat suomalaisille. Vaikka karppausinto on jo laantumassa, sen vaikutukset näkyvät kaupassa edelleen.

Proteiineja tankataan nyt välipalarahkoista, joiden myynti on kasvanut S-ryhmän kaupoissa yli kolmekymmentä prosenttia vuoden 2013 aikana. Myös raejuustoa on myyty yli kaksikymmentä prosenttia edellisvuotta enemmän.

- Jos maitorahkan ja raejuuston myyntiä verrataan vuoden 2011 tilanteeseen, myynti on kasvanut varmasti viisikymmentä prosenttia ja pysyy edelleen korkeana. Kaikki uudet tuotteet, mitä välipalarahkoihin on tullut, myyvät todella hyvin, Laaksonen kertoo.

Voin myynti on kuitenkin laskenut lähes kymmenen prosenttia S-ryhmän kaupoissa vuonna 2013. Asiakkaat suosivat nyt margariinejä, joiden myynti on noussut lähes yhtä paljon.

Kaurasta on tullut trendituote

Margariinejä sivellään nyt mieluusti terveellisenä pidetyn leivän päälle, kertoo kauppias Jouni Ekholm K-supermarket Mustapekasta.

Jos muutama vuosi sitten oli hurmos kaikista herkuista, niin kyllä tänä päivänä ollaan tarkempia niiden kanssa.

Kauppias Jouni Ekholm, K-supermarket Mustapekka

- Leivissä tällä hetkellä kovinta kasvua tekevät ihan tummat leivät ja kauraleivät. Uusin asiakkaiden kyselemä tuote on sataprosenttisesti kaurasta kokonaan valmistettu leipä.

Ruokakeskon mukaan kauran suosio perustuu sen terveellisyyteen ja vatsaystävällisyyteen. Yhtiössä uskotaan, että kauratuotteiden myynti kasvaa vielä jatkossa.

Kuluttaja on tarkka rahoistaan

Taantuma on kuitenkin saanut kuluttajat miettimään tarkasti, mistä he ovat valmiita maksamaan. Sekä S-ryhmässä että K-marketeissa omat edulliset tuotemerkit, Pirkka ja Rainbow, ovat vallanneet markkinoita gourmet-tuotteilta.

- Onhan tämä taloustilanne vaikuttanut sillä tavalla, että se on katkaissut kasvua kalliilta brändituotteilta ja se näkyy omien merkkituotteiden kysynnän kasvuna, Laaksonen kertoo.

- Jos muutama vuosi sitten oli hurmos kaikista herkuista, niin kyllä tänä päivänä ollaan tarkempia niiden kanssa. Tällä hetkellä on huomattavan paljon haastavampaa myydä gourmet-ruokaa, Ekholm lisää.