Rolls-Royce: Miehittämättömät laivat seilaavat ensi vuosikymmenellä

Kauko-ohjattuun rahtilaivaan ei tarvitsisi palkata miehistöä, mikä alentaisi kustannuksia. Siihen mahtuisi myös luultavasti nykyistä enemmän kuljetettavaa, kun esimerkiksi komentosilta tulisi tarpeettomaksi, Financial Times kirjoittaa.

tekniikka
Rahtilaiva satamassa.
Franck Robicho / EPA

Laivoihin muun muassa moottoreita ja potkureita valmistava brittiyritys Rolls-Royce ennustaa, että ensi vuosikymmenellä maailman merillä nähdään ensimmäiset miehittämättömät rahtilaivat, Financial Times kirjoittaa (siirryt toiseen palveluun).

– Idea kauko-ohjatusta laivasta ei ole uusi, siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä. Erona on, että nykyään teknologia sen toteuttamiseen on olemassa, meriteknologian innovaatioyksikköä Rolls-Roycella johtava suomalaisasiantuntija Oskar Levander sanoo.

Levanderin mukaan suurimpana esteenä miehittämättömille rahtilaivoille ovat kansainväliset merenkulun säännökset. Hän arvioikin, että ensimmäiset kauko-ohjatut alukset nähdään esimerkiksi Yhdysvaltojen tai EU:n hallintoalueen sisäisillä vesillä.

Kauko-ohjatun laivan etuna olisi luonnollisesti se, että sille ei tarvitsisi palkata miehistöä. Miehistökustannukset voivat olla jopa 30 prosenttia aluksen toimintakokonaiskustannuksista. Lisäksi miehittämättömään laivaan mahtuisi luultavasti nykyistä enemmän rahtia, kun esimerkiksi komentosilta tulisi tarpeettomaksi.

Miehittämättömät laivat eivät myöskään olisi merirosvoille yhtä houkuttelevia kohteita, sillä niissä ei olisi miehistöä, jota ottaa panttivangiksi, Levander huomauttaa.

Kansainvälisen merenkulun kauppakamarin pääsihteeri Peter Hinchliffe on skeptisempi. Hänen mukaansa miehittämättömät laivat saattavat osoittautua liian kalliiksi turvallisuuden takaamiseksi vaadittujen varajärjestelmien vuoksi.

Euroopan komission rahoittaman tutkimuksen mukaan 75 prosenttia merionnettomuuksista johtuu kuitenkin inhimillisistä virheistä.