Liikkuvan poliisin alku oli viinaa ja mellakointia

Liikkuva poliisikomennuskunta perustettiin vuonna 1930, koska poliiseja oli säästösyistä liian vähän. Nyt Liikkuvan poliisin toiminta loppuu - säästösyistä.

Kotimaa
Poliisi kiikaroi autonsa vieressä maantien laidassa.
Liikkuva poliisi

83 vuotta sitten Suomi oli vaikeuksissa. Kansalaissodan jälkeen maassa oli pitkiä lakkoja ja heikko talous. Poliiseja oli vähän ja niillä vähäisilläkin heikko koulutus.

Liikkuva komennuskunta perustettiin Helsingin poliisilaitoksen yhteyteen. Puolisotilaallinen joukko oli tarkoitettu näkyväksi mellakkapoliisiksi, jonka tehtävä oli pelkällä olemassaolollaan rauhoittaa poliittisesti epävakaa maa.

Ja kun maa rauhoittui, Liikkuva poliisikomennuskunta keskittyi viinan salakuljetukseen. Kieltolaki kumottiin 1932. Ammattimainen kotipoltto oli kuitenkin yleistä ja laitonta spriitä sai kaikkialta.

Poliiseja marssimassa.
Liikkuva poliisi

Maantiepoliisipartiot muuttuivat ”lentäviksi”

Liikennevalvonta alkoi 1935. Paljon valvottavaa ei vielä ollut, mutta silti lempinimi ”lentävät” tunnettiin yleisesti jo vuosikymmenen lopulla.

Liikkuvasta poliisikomennuskunnasta tuli Liikkuva poliisi 1944. Jatkosodan jälkeisissä epävakaisissa oloissa päätettiin lentävien vahvuus nostaa 3 000 mieheen.

1950-luvulla autoja oli vielä vähän, mutta kolareita paljon. Ihmisiä alkoi kuolla liikenteessä. Jo 60 vuotta sitten onnettomuuksissa kuoli enemmän ihmisiä kuin nykyään.

Vuonna 1962 henkilöautokauppa vapautui Suomessa. Sen jälkeen meno muuttui villiksi. Huonokuntoisilla maanteillä ajettiin huonoilla ajotaidoilla. Liikkuvaa poliisia tarvittiin kipeästi ajotapoja valvomaan.

Poliisihelikopteri moottoritien yllä.
Liikkuva poliisi

Poliisi korjaa autot ja täyttää tankin

50 vuotta sitten Liikkuvalla poliisilla oli myös varsin erikoisia tehtäviä. Poliisin liikennekaupunkiautot kiersivät ympäri Suomea opettamassa lapsille liikennesääntöjä.

Lentävillä oli myös valkoisia Good Will–autoja, joissa oli työkaluja ja polttoainetta pulaan joutuneiden auttamiseksi. Jos autoilija ei osannut korjata tai tankata, poliisi osasi.

Vuosi 1967 oli Liikkuvan poliisin kulta-aikaa. Toimittaja Niilo Tarvajärvi käynnisti kansalaiskeräyksen, jonka seurauksena poliisi sai 58 uutta partioautoa.

Moottoripyöräpoliisi valvomassa liikennettä maantien varressa.
Liikkuva poliisi

Samaan aikaan liikenne kävi kuitenkin entistä hurjemmaksi. Vuonna 1972 Suomen teillä kuoli 1 156 ihmistä. Se oli käännekohta. Nopeusrajoitukset, promillerajat, turvavyöpakko ja asenteiden muuttuminen rauhoittivat liikennettä vuosi vuodelta.

Pensaassa piilossa oleva sakkoautomaatti

Yleisradion uutiset ja valokeilassa -ohjelman haastattelussa vuonna 1962 Liikkuvan poliisin päällikkö Pentti Kallio paljasti, että Liikkuva poliisi aikoo lisätä näkyvää valvontaa. Tunnuksilla varustettuja poliisiautoja tulisi teidän varsille. Näkyvä partiointi oli tuolloin uutta.

- Ei poliisi pyri kuitenkaan kehittämään liikenneväylille mitään sakkoautomaatteja. Valitettavasti vaan juuri liikenteessä kunnon kansalaisetkin joutuvat rangaistuksen alaisiksi. Liikennesäännöt ovat niin monimutkaisia. Harva siellä ilman syntiä selviää, Kallio totesi vuonna 1962.

Poliisi puhalluttamassa kuljettajia liikenneratsiassa.
Liikkuva poliisi

Vuonna 1985 Liikkuvan poliisin komisario Seppo Piipponen mainitsi Ylen tv-uutisten haastattelussa, että lehtien yleisönosastokirjoituksissa näkyy ärtymystä poliisin harjoittamaa liikenteenvalvontaa kohtaan.

- Me uskomme, että se johtuu seikoista, että yleisö ei tiedä, mitä varten poliisi on pensaassa valvomassa. Se on tiedon puutetta, Piipponen sanoo vuonna 1985.