Lupasitko tehdä liikunta- ja ruokaremontin? Asiantuntijat varoittavat perusvirheistä

Moni on uudenvuodenlupauksena päättänyt aloittaa liikunnallisen elämän ja muuttaa ruokavalion terveellisemmäksi. Lue personal trainerin, lääkärin ja ravitsemusterapeutin vinkit, mitä kannattaa välttää, jotta muutos alkuinnostuksen jälkeen jäisi pysyväksi.

terveys
Mies nostelee painoja kuntosalilla.
Matti Myller / Yle

1) Haluat liikaa liian lyhyessä ajassa

Yleinen virhe on haukata liian iso pala kerralla eli asettaa liian isoja tavoitteita ja yrittää toteuttaa ne kaikki heti, oli kyse liikunnasta tai ruuasta. Ongelmana on, että halutaan tehdä liian radikaali muutos: juosta ja treenata salilla joka päivä sekä syödä superterveellisesti. Tätä kaikkea on vaikea ylläpitää pitkään. Energia loppuu, eikä keho kykene vastaanottamaan muutoksia.

Muutokseen saatetaan myös lähteä väärin käsityksin omasta kunnosta: et välttämättä ole yhtä rautaisessa kunnossa kuin kymmenen vuotta sitten.

Parasta on aloittaa riittävän rauhallisesti ja mennä eteenpäin askel askeleelta.

2) Motivaatio pitkäjänteisyyteen puuttuu

Tärkeää on, että elämänhallinta ja -tilanne on kunnossa, jotta uusia elintapoja voi noudattaa.

Mikäli motivaatio pitkäjänteisyyteen puuttuu, palataan helposti lähtötilanteeseen. Monet hullaantuvat superdieettien lupauksista, eikä kärsivällisyys pysyvään muutokseen välttämättä riitä. Tulosten saamiseksi on käytävä myös oman mukavuusalueen ulkopuolella.

Lajien suhteen kannattaa olla ennakkoluuloton ja kokeilla erilaisia liikuntamuotoja oman löytämiseksi, vaikka ne eivät olisikaan tuttuja. Jos polvivaivojen takia ei pysty juoksemaan, vaihtoehto voi olla esimerkiksi uiminen.

3) Et ole asettanut selkeää tavoitetta

Hyvin alkanut muutos saattaa karahtaa siihen, ettei aseteta selkeää ja konkreettista tavoitetta. Tavoitteen on hyvä olla realistinen ja mitattavissa.

Oman suunnitelman voi vaikkapa tulostaa ja laittaa jääkaapin oveen. Lisäksi kannattaa asettaa välitavoitteita, joiden saavuttamisesta voi palkita itsensä esimerkiksi urheiluvälineellä ja saada sitä kautta lisää intoa.

Kehitystä kannattaa seurata. Tässä auttavat esimerkiksi henkilökohtainen päiväkirja, blogin kirjoittaminen ja erilaiset älypuhelinsovellukset.

4) Ajattelet vain laihduttamista

Muutos kannattaa mieltää kokonaisvaltaiseksi hyvinvoinnin parantamiseksi eikä vaikkapa vain laihduttamiseksi.

Mikäli kuntoilija miettii pelkästään laihduttamista, hän saattaa harrastaa mahdollisimman paljon kaloreita kuluttavaa liikuntaa ja lopulta kyllästyä. Tällöin ei välttämättä haeta positiivisia tuntemuksia liikunnasta eikä muisteta kuunnella omaa kehoa.

Laihduttaja saattaa myös syödä liian harvoin ja ajaa kehon säästöliekille – keho pitää kiinni jokaisesta kalorista.

5) Teet liian ehdottomia herkkulupauksia

Kun tehdään elämäntapamuutoksia, liian tiukat ja ehdottomat "en syö enää koskaan karkkia" -lupaukset harvoin pitävät. Totaalikieltäytyminen saattaa johtaa siihen, että lopulta herkkuja kahmitaan kaksin käsin.

Hyvä perussääntö on kohtuus kaikessa. Tärkeää on muistaa myös säännöllinen omaan arkeen sopiva ateriarytmi ja välttää napostelua.

Ruokavalio saattaa myös jäädä ajatuksissa paitsioon. Monet harrastavat pelkästään liikuntaa ja unohtavat ruokavalion erittäin keskeisen merkityksen.

Juttua varten on haastateltu personal trainer Marko Kuoppasalmea Kuntokompassin Personal Training Studiolta, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukkaa Mehiläisestä ja ravitsemusterapeutti Anne Kihlman-Kitinojaa.