Nyt treenataan sata lasissa

Personal trainer uskoo, että innostus rankkaa kuntoilua kohtaan kasvaa alkavana vuonna entisestään. Kuntoilu ei ole enää pakkopullaa, vaan yhä useammalle se merkitsee kokonaisvaltaista elämäntapaa, jossa liikunta, ravinto, lepo ja hyvä elämänhallinta linkittyvät yhteen.

kuntoliikunta
Hanna Rutanen
Karoliina Kemppainen / Yle

Ihmiset kaipaavat suuria haasteita ja mitattavia tuloksia liikuntaharrastuksessaan.

- Tämä suuntaus on ollut nähtävillä jo jonkin aikaa, ja vuonna 2014 se vain vahvistuu entisestään, uskoo personal trainer Hanna Rutanen. Hän pyörittää omaa yritystään Super-Akatemiaa, ja treenaa asiakkaidensa kanssa muun muassa Oulun keskustan Beauty Centerissä.

Tavoitteiden täyttymistä mitataan esimerkiksi kehonkoostumusmittauksilla tai pitämällä kirjaa kuntosaliharjoittelussa käytettävistä painoista.

Ihmiset haluavat tietää, että jotakin oikeasti tapahtuu ja että on tehty oikeita asioita.

Hanna Rutanen

- On hienoa kun voi sitten verrata, että tästä lähdettiin, ja tähän on päästy. Ihmiset haluavat tietää, että jotakin oikeasti tapahtuu ja että on tehty oikeita asioita.

Juoksu pitää pintansa

Rutanen arvelee, että juoksu säilyy vuonna 2014 edelleen suosittuna lajina. Suuria haasteita kaipaaville maraton on varma valinta. Ryhmäliikunnan puolella suosiotaan kasvattavat korkealla intensiteetillä tehtävät lyhytkestoiset treenit, kuten crossfit.

-HIITeli high-intensity interval training on nyt todella kova juttu. Siinä voidaan treenata kunnon eri osa-alueita painoilla tai ilman, mutta ideana on tehdä niin kovaa kuin ikinä jaksaa. Tällaisia lajeja tulee varmasti lisää vuonna 2014.

Nyt halutaan näyttää urheilijoilta.

Hanna Rutanen

Ei ehdottomuudelle

Rankka voimaharjoittelu liittyy olennaisesti myös nuorten naisten kuntoiluvillitykseen, jossa laihuuden sijaan tavoitellaan lihaksia ja sporttista ulkomuotoa. Ilmiölle on tyypillistä omien saavutusten jakaminen sosiaalisessa mediassa, ja siihen liittyy tunnuslause ”strong is the new skinny”.

- Mielestäni tämä on todella hieno suuntaus. Miehethän ovat aina halunneet lihaksia, mutta vielä kymmenen vuotta sitten naiset halusivat olla mahdollisimman laihoja. Nyt halutaan näyttää urheilijoilta.

Hanna Rutanen myöntää, että tähänkin suuntaukseen liittyy ylilyöntien vaara.

- Jotain on mennyt pieleen, jos vahtii jokaista suupalaa tai jättää väliin vaikkapa viikonloppureissun, koska ei sitten pääse treenaamaan. Ehdottomuus ei ole hyväksimissään asiassa. Ääripäitä on aina, mutta uskon että enemmistö hakee kuitenkin hyvää fiilistä ja pitää järjen mukana.

Päivittäisen liikunnan sijaan kannattaa aloittaa liikkumalla muutaman kerran viikossa, niin että nälkä kasvaa syödessä.

Hanna Rutanen

Edes muutaman kerran liikkeelle

Personal trainer suosittelee kohtuutta myös uudenvuodenlupauksiin. Sohvaperuna ei muutu aktiiviliikkujaksi yhdessä yössä, eivätkä kaalisoppakuurit vie kiloja pysyvästi pois.

- Päivittäisen liikunnan sijaan kannattaa aloittaa liikkumalla muutaman kerran viikossa, niin että nälkä kasvaa syödessä. Ravinnon osalta taas kikkailut pois ja hyvää perusruokaa kehiin: maitorahkaa, lihasoppaa ja banaania.

Rutanen kehottaa asettamaan selkeitä tavoitteita ja hakemaan tarvittaessa apua niiden saavuttamiseksi.

-Tämä voi olla elämäsi paras vuosi. Mahdollisuudet ovat rajattomat, päätä siis mitä haluat ja lähde sitten rohkeasti sitä kohti.