1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveys

Laihduttaminen vaatii syömistä - lenkillä ei laihdu

"Nälän tunnetta vastaan kun on turha taistella: se voittaa jossakin kohtaa. Parempi hämätä sitä kunnon ruualla, kuin napsimalla sitä sun tätä kaapista illan mittaan", kirjoittaa Yle Pohjois-Karjalan päällikkö Jyrki Utriainen - itsekin laihduttaja.

terveys
Jyrki Utriainen.

Näin joulun ja uudenvuoden jälkeen laihduttajat ilmaantuvat katukuvaan yhtä varmasti kuin alennusmyynnit. Ja sitten mennään laumana podi pumppiin, Bootcamp jumppiin tai hurahdetaan kahvakuuliin.

Onko joku muukin kuullut jotakin tämän tapaista: ”On vähän tuota painoa kertynyt, pitääpä ruveta taas käymään lenkillä.”?

Se nyt vaan on valitettavasti niin, että sen sijaan pitäisi keskittyä vähemmän lenkkiin - myös sen syömiseen.Laihduttaminen kun on enimmäkseen syömistä ja vähemmän liikuntaa.

Liikuntasuunnittelija Kari Hyvärinen karkeistaa tätä esimerkillä.

– Jos satakiloinen mies päättää laihduttaa vaikkapa 10 kiloa vuoden aikana, liikunnan osuus painon pudotuksessa on noin 1-2 kiloa. Loppu pudotuksesta tehdään ruokailun muutoksilla.

Hyvärinen edistää terveyttä työkseen Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksessa.

Ei, minulla ei ole mitään liikuntaa vastaan, päinvastoin. Tein itse vuonna 2007 elämäntaparemontin. Nykyisin olen jonkin sortin himoliikkuja, vaikka roppa vinkuukin. Urheileminen on hienoa. Siinä tulee alkukantaisia vipoja, päivän huolet unohtuu, ajatukset kirkastuvat ja ongelmiin löytyy ratkaisuja, kunto kasvaa ja jaksaa painaa pitkää päivää paremmin.

Mutta urheilemalla ei laihduttamaan kannata ruveta, siinä tulee äkkiä lenkkeilyhien sijaan tuskan hiki. Ja sitten turhauttaa, kun ei mitään tapahdu: vaa’an viisari ei värähdäkään alaspäin. Saattaapa käydä niinkin, että paino kääntyy pieneen nousuun, kun lihasta alkaa kertyä lisää.

Kuulostaako tutulta?

Olennaista on se, mitä suusta sisään lapioin. Ja kuinka paljon.

*Jotkut aloittavat painonpudotuksen rehvakkaasti *lopettamalla syömisen suurin piirtein kokonaan. Joku jättää kaiken rasvan syönnin. Toinen alkaa kartella leipää, pastaa, riisiä ja perunaa, ja juo vielä varmuudeksi vettä litratolkulla pitkin päivää.

Miksi ihmeessä?

Laihduttaminen on syömistä. Useimmiten ensimmäinen asiantuntijoiden ohje on, että ruokailukertoja pitää lisätä. Itse en meinannut remonttini alkuun hyväksyä tätä laisinkaan. Miksi pitäisi syödä toinen lämmin ateria, siis tankata lisää?

No vaikkapa siksi, että illan naposteluvaihe jää silloin pois. Nälän tunnetta vastaan kun on turha taistella: se voittaa jossakin kohtaa. Parempi hämätä sitä kunnon ruualla, kuin napsimalla sitä sun tätä kaapista illan mittaan.

Kunnon aamupala, lounas ja päivällinen, ja sitten sinne lomaan sopivasti välipaloja. Siitä se lähtee.

Eikä iltasyömistäkään pidä vältellä.

– Eihän unikaan tule nälkäisenä, toteaa joensuulainen ravitsemusterapeutti Mirja Huuskonen. – Viisi ateriaa tasaiseen tahtiin pitkin päivää pitää nälän loitolla. Jos päivällä jättää syömättä, illalla syö helposti liikaa, Huuskonen jatkaa.

Kroppa muuten tarvitsee myös rasvaa, oikeanlaista ja oikean määrän. Alle 60% kasvisrasvoista olen saanut neuvon, että ne voi kiertää kaukaa. Ja yksi neuvo kuului niinkin, että jos ei kerran päivän mittaan pehmyttä rasvaa tule mistään, sitä pitää ottaa huikka kasviöljypullosta aamusella. Muuten se kroppa ei toimi.

– Tämän kuulee usein: jätetään kasvisrasva pois leivän päältä ja salaatista öljy pois. Laihduttajakin tarvitsee pehmeitä rasvoja. Sitä tarvitaan muun muassa solujen, ihon ja aivojen toimintaan, sanoo Mirja Huuskonen.

Kokemuksesta tiedän, että vatsa tottuu myös aika nopeasti hieman pienemmällekin. Eikä silloin tarvitse luopua mistään, ei leivästä, ei pastasta, ei riisistä, ei perunastakaan kokonaan. Kohtuus kaikessa.

Ja sitä paitsi: miksi pitäisikään luopua siitä, mistä tykkää? Totaalikieltäytyminen on lähinnä itsensä kiusaamista. Sekös se elämän tarkoitus on?

Mitenkäs se veden lipittäminen?

– Vesi auttaa nälän tunteen karkottajana, mutta ei sitä tarvitse ylenpalttisesti juoda. Puolitoista litraa nesteitä - vettä, kahvia, maitoa - päivässä pitäisi riittää, toteaa Mirja Huuskonen. – Ja kannattaa muistaa, että joissakin juomissa kuten mehussa tai alkoholissa on yllättävän paljon energiaa.

*Joulun ja uudenvuoden jälkeisessä laihdutushuumassa *kannattaa siis ottaa iisisti, vaikka vakavissaan olisikin. Valita oikeat lääkkeet vaivaan, eli pistää ruokavalio ja -tottumukset uusiksi tarpeellisilta osin. Syödä tarpeeksi useaan otteeseen päivässä, katsella mitä syö ja juo ja minkä verran. Kyllä se siitä helpottaa.

Eikä meidän kaikkien tarvitse näyttää laihoilta kuin supermallit. Itse pudottelin painoa 2007 remonttini aikana kymmenkunta kiloa, mutta enpä ole ollut mikään laiha poika lappalainen senkään jälkeen. Pääasia, että itsestä tuntuu hyvältä.

Tein muuten remonttini päätteeksi nahkavyöhön yhden lisäreiän nahkapaskalillla omin pikku kätösin. Se kertoo tänäkin päivänä, milloin on syytä skarpata ruokapöydässä.

Ja sinne pumppiin ja jumppiin kannattaa siis myös mennä, mutta ei niinkään laihdutusmielessä. Siellähän saattaa vaikka peppu kiinteytyä.

Haittaaks se?

Lue seuraavaksi