Nettikauppa polkee tuotteista tinkivaran

Kauppias on tiukilla, kun asiakas vetoaa internetin hinnoitteluun ja juoksee tarjousten perässä. Kilpailuun on pakko lähteä mukaan, vaikka kaupan päällisinä asiakas saisikin hyvää palvelua. Asiakkaat hakevat hintavertailua reaaliajassa esimerkiksi mobiililaitteiden avulla, toteaa Erikoiskaupan liiton tutkija.

ilmiöt
Nettikauppa-haku selaimessa.
Ville Välimäki / Yle

Nettikauppa on lisännyt suomalaisten hintatietoisuutta. Asiakkaat hakevat hintavertailua esimerkiksi mobiililaitteiden avulla reaaliaikaisesti, toteaa Erikoiskaupan liitos tutkija Tuomas Santasalo.

Lahtelainen soitinkauppias Mikko Lignell törmää hintavertailuun päivittäin. Kauppias joutuu myös itse seuraamaan nettihinnoittelua tiiviisti.

- Netin tarjoamiin hintoihin on pakko reagoida, toteaa Lignell.

Aiemmin kaupankäynnissä oli tinkimisen varaa. Nyt tuotteet on kuitenkin nettohinnoiteltu. Jos tuotteet hinnoiteltaisiin yli, asiakkaat eivät enää tulisi käymään, Lignell tuumaa.

- Silloin kaikki ostettaisiin netistä. Kilpailuun on pakko lähteä mukaan.

Kodinkoneliikkeessä asiakkaat vetoavat netin hintoihin usein. Hintaneuvotteluja käydään tiskin yli päivittäin.

Tinkaus ei ole sidottu yhteen tuotteeseen, vaan suurempiin sijoituksiin, kuten "osta 3 ja maksa 2".

Tuomas Santasalo

- Kasvotusten tehdyissä kaupoissa on se hyvä puoli, että asiakkaalle löydetään sellainen tuote, joka hänelle sopii. Jos on kova tarjous, niin sitten kyllä ymmärretään, että tämä on se oikea hinta, kertoo Lahden Viihdetason Vesa Salminen.

"Kuluttajalta menee luottamus hintoihin"

Erikoiskaupan liiton tutkija Tuomas Santasalo toteaa, että tinkaaminen on vähentynyt ja muuttanut muotoaan. Perinteistä tinkaamista käytiin 1970–80-luvuilla, jolloin kauppiaat myivät tavaraa itse ja pystyivät joustamaan omassa hinnoittelussaan.

- Nykyään kauppias antaa ihmisille varaa tingata alennusmyyntien avulla. Se on eräänlaista vastaantulemista kauppiailta. Tinkaus ei ole sidottu yhteen tuotteeseen, vaan suurempiin sijoituksiin, kuten "osta 3 ja maksa 2", Santasalo selittää.

Suomessa lakikin vaatii, että hinnat ovat kaikkien nähtävissä. Hinnat on jouduttu valmiiksi harkitsemaan.

- Hintatietoisuus johtaa tinkaamiseen. Tinkaaminen taas vie hieman pohjaa rehelliseltä kilpailutilanteelta. Kuluttajalta menee luottamus hintoihin.

Santasalo myös toteaa, että netissä hintoihin tulee aina toimituskulut.

Autokauppaankaan ei mennä ostamaan autoa: ostatko Ladan vai Porschen? On siinä aika iso ero.

Ilkka Marvavuo

- Netissä toimitus kestää ja tuote pitää hakea. Kaupasta tuotteen saa suoraan mukaan ja se on heti käyttövalmis.

Suomalainen juoksee tarjousten perässä

Suomalaiset myös juoksevat tarjousten perässä. Hyvän tarjouksen edessä unohtuu helposti laatutietoisuus, väittää Optikko Mäkelän Ilkka Marvavuo.

Optikkoliikkeiden tuotteiden kirjo on laaja, huomauttaa Marvavuo.

- Autokauppaankaan ei mennä ostamaan autoa: ostatko Ladan vai Porschen? On siinä aika iso ero.

Tarjoukset vetävät myös silmälasikauppaan. Kauppiaan näkökulmasta hinnasta voidaan neuvotella kunnolla vasta, kun tuote on tuttu.

- Kyllä täällä mennään markan tarkkuudella. Tänä päivänä juostaan hyvien tarjousten perässä.

- Paras tinkimisyritys on, kun asiakas sanoo, että minulle on luvattu tämä tähän hintaan. Ei se sitten ikinä selviä, että kuka on luvannut, Marvavuo naurahtaa.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus