"Askareskumara" kaksinkertaistaa kuormituksen selässä

Ylen Prisma Studio lanseerasi tuolittoman tammikuun, jonka tarkoituksena on kiinnittää enemmän huomiota istumiseen liittyviin riskitekijöihin. Etenkin istumatyössä pitäisi muistaa pitää taukoja vähintään kerran tunnissa, ja oikea asento tulisi muistaa myös seisoessa.

terveys
Satulatuoli on yksi vaihtoehto hyvään ryhtiin istumatyössä.
Satulatuolissa istuessa lantio asettuu oikein eli yläpuolelle polviniveliin nähden.Mirva Korpela / Yle

Ylen Prisma Studio haastaa tammikuussa ihmisiä välttämään istumista. Oikeanlaisesta istuma-asennosta haluaa muistuttaa Kuortaneen Urheiluopiston hyvinvointi- ja vapaa-aikakeskuksen johtaja sekä fysioterapeutti Jouko Kangasniemi.

– Pehmoisella ja matalalla tuolilla istuessa lonkka on alempana kuin polvinivel, mikä aiheuttaa selän pyöristymisen. Kokonaisryhti menee silloin huonoksi, ja pitkäaikaisseurannoissa on selvinnyt, että tämä asento on yksi syy erilaisiin selkävaivoihin, Kangasniemi valottaa.

Lantion tulisi olla oikeassa istuma-asennossa polvinivelten yläpuolella, ja esimerkiksi satulatuoli on yksi hyvistä vaihtoehdoista esimerkiksi paljon näyttöpäätetyötä tekeville. Nyrkkisääntönä paljon istuville Kangasniemi mainitsee tauotuksen.

– Kerran tunnissa pitäisi muistaa nousta ylös. Mitä rutiininomaisemmaksi tauotukset tulevat, sitä helpompaa se on, eikä tarvitse väkisin yrittää muistaa nousta ylös.

Miekkalisäkkeen oikea asento parantaa ryhdin

Myös seisomisessa tulisi muistaa kiinnittää huomiota asentoon. Jouko Kangasniemi puhuu "askareskumarasta", seisoma-asennosta, jossa ollaan hieman kumarassa. Tämä sinänsä pieneltä tuntuva virheasento kaksinkertaistaa fysioterapeutin mukaan selän kuormituksen.

– Pienikin kumara-asento on pahasta ryhdille ja selälle. Meillä on rintalastan alaosassa rustopala nimeltään miekkalisäke, jonka oikeaan asentoon korjaaminen parantaa koko ryhdin pää-hartioista lantio-alaselkään. Tämän kun muistaisimme, Kangasniemi pohtii.

Tauotus on tärkeää myös seisoessa, ja Kangasniemi korostaa, ettei varpaita saisi pitää samassa linjassa.

– Seisoessa pitäisi muistaa se, että otetaan niin sanottu käyntiasento, eli toisen jalan tulisi olla vähän toista edellä, tai vaikkapa korokkeella. Tämä parantaa alaraajojen verenkiertoa ja on vaarattomampaa seisoessa kuin se, että varpaat olisivat samalla linjalla vieretysten.