Hyvinvointiguru lupaa 2 tuntia lisäenergiaa jokaiseen päivään: Liikunnan ei pidä olla repivää suorittamista

Suorituskeskeisyys kuormittaa mieltämme ja monen stressitasot pysyvät korkealla myös työpäivän jälkeen. Uni ei tule ja treenin jälkeen keho on entistä kankeampi. Laitteet ovat ottaneet ylivallan ajankäytöstämme.

Kotimaa
Matti Heikkilä
Jarmo Kaitila

Hyvinvoinnin suurlähettilääksi useasti nimitetty, Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä 40 vuotta valmentanut Matti Heikkilä puhuu 200 000 suomalaisen suulla. Heikkilä ei patista suomalaisia hikirääkkiin, vaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin - mielen ja kehon tasapainoon. Hän lupaakin oikeanlaisilla elämänmuutoksilla kaksi tuntia energiaa lisää jokaiseen päivään.

- Lääkkeeksi määrätään oikeanlaista, yksilölle soveltuvaa liikuntaa, jossa painotetaan sitä, millaisessa tilassa keho sillä hetkellä on. Kun ihminen on väsynyt, kyse ei ole pelkästään fysiikasta.

Heikkilän mukaan suomalaisessa yhteiskunnassa keskiössä ovat työ ja suorittaminen. Käytössämme ovat loistavat välineet: tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet. Hyödyistä huolimatta laitteet myös kuormittavat arkeamme kestämättömällä tavalla.

- Laitteet ovat maailman parhaita, mutta ne ovat ottaneet ylivallan ihmisen ajankäytöstä. Sähköpostin lukeminen tuntia ennen nukkumaan menoa tuhoaa tutkimustemme mukaan kolme tuntia unen alusta. Vasta sen jälkeen ihminen nukahtaa palauttavaan uneen, jonka aikana ladataan akkuja.

Sähköpostin lukeminen tunti ennen nukkumaan menoa tuhoaa kolme tuntia unen alusta.

Matti Heikkilä

Osa helpottaa stressiä ja vauhdittaa nukahtamista alkoholin avulla, mikä huonontaa unenlaatua entisestään.

Laitteiden tuottaman informaatiotulvan keskellä pitäisi muistaa varata aikaa myös aidolle kohtaamiselle. Moni työkiireiden kanssa painiva kaipaa arkeensa lisää yhteisöllisyyttä.

- Aloitetaan siitä, että kysytään, miten joku läheisemme voi. Siitä saadaan positiivista energiaa kehoon. Sitten on hyvä mieli, kun mennään kotiin ja annetaan koneiden olla. Kontakti ihmisten kanssa on kuitenkin paljon laadukkaampaa kasvokkain kuin koneen kautta, Heikkilä korostaa.

Valmentajat terveyskeskuksiin ja kuntotarkastuksia keski-ikäisille

Sauvakävelyn isä Matti Heikkilä luottaa liikunnan parantavaan voimaan. Erilaiset liikuntasuositukset ovat kuitenkin varsin ristiriitaisia keskenään. Toisaalla neuvotaan liikkumaan päivittäin, jotkin lupaavat, että muutaman tunnin liikunta viikoittain riittää.

- Meillä ei ole yhtenäistä linjaa ja selkeätä tapaa ottaa asiaa haltuun. En ainakaan itse lähtisi ehdottamaan kenellekään liikuntaa, ennen kuin näen, miten hän tällä hetkellä voi - onko väsymystä ja uupumusta.

Liikunnan ja syömisen ei pidä olla suorittamista, vaan stressitöntä ja miellyttävää. Jokaisen kannattaa etsiä itselleen sopiva tapa levätä ja liikkua. Kuntoilussa maltti on valttia.

- Repivä urheilu on vähän kuin söisi pitkän antibioottikuurin yhden päivän aikana. Lihaksissa tapahtuu sen aikana suuria lihasvaurioita, Heikkilä varoittaa.

Repivä urheilu on vähän kuin söisi pitkän antibioottikuurin yhden päivän aikana.

Matti Heikkilä

Hän on kirjoittanut yhdessä Sirpa Arvosen kanssa Elämäni kunnossa -kirjan, jossa hyödynnetään muun muassa Heikkilän uransa aikana valmentamia ihmisiä ja heille tehtyjä mittauksia. Yhteenvedot kuntokäyristä perustuvat noin 200 000 suomalaiseen, joiden kunto on katsastettu Vierumäen terveysliikuntaklinikalla.

Suomessa suurin ongelma on, ettei terveitä ihmisiä valmenneta pysymään terveinä, Heikkilä kiteyttää. Hänen mielestään terveyskeskuksiin tulisi palkata ammattimaisia terveysliikuntavalmentajia.

- Kaikille keski-ikäisille ja ikäihmisille pitäisi tehdä kuntotarkastukset ja passittaa valmentajan luokse saamaan ohjausta. Tämä olisi miljoona kertaa halvempi vaihtoehto kuin sairauslomat ja laitoshoito.