Kaksoisraidetyö tuo kymmeniä miljoonia alueelle

Kaksoisraidetyöt Kokkolasta Ylivieskaan kolmen seuraavan vuoden ajan työllistävät satoja työntekijöitä. Työtekijät tai heidät työllistävä yritys jättävät radanvarren kuntiin ja niiden yrityksiin lähivuosina kymmeniä miljoonia euroja. Koko kaksoisraidetyö maksaa yli kolmesataa miljoonaa euroa.

talous
Kaksoisraiteen siltaa yli Perhonjoen tekevät miehet pitävät ruokataukoa Vittsarissa.
Kaksoisraidetyöntekijät käyttävät lähialueen ruokapalveluja.

Pelkästään siltatyöurakoita on Kokkolan ja Ylivieskan välillä kahdeksankymmentä. Pisin niistä, sadan metrin työmaa johtaa yli Perhonjoen. Sen kimpussa tekee nyt töitä kuutisenkymmentä henkeä.

Suuri osa työntekijöistä on kotoisin muualta Suomesta tai ulkomailta. Yksi heistä on ruoveteläinen kirvesmies Veli-Matti Pajunen, joka on kiertänyt siltatyömailla jo 15 vuotta. Hän asuu työnantajan järjestämässä vuokra-asunnossa Kokkolan keskustassa.

– Iltaisin ei paljoa aikaa jää, syödään ja nukutaan. Työporukan kanssa käydään pelaamassa salibandyä. Jouluostoksia tuli Kokkolassa tehtyä, kertoo Veli-Matti Pajunen.

Kokkolalainen autonkuljettaja Janne Autio siirtää työmaalla tavaraa paikasta toiseen: työmaakoppeja, lautanippuja, lankkuja ja harjaterästä siltamuottiin.

Työntekijöitä on ympäri Suomea sekä myös ulkomailta: Virosta ja Puolasta.

– Ihan hyvin on mennyt, vaikka yhteistä kieltäkään ei ole kaikilla, sanoo kokkolalainen autonkuljettaja Janne Autio.

Silta- ja maatöitä tehdään talviaikaan, rataa kesällä. Aikataulua ei muuteta, vaikka maa on lumeton.

– Kyllä tämä lauha sää on edesauttanut maanrakennustöitä. Alussa oli vähän viivettä, mutta nyt on saatu hyvin aikataulua kiinni, sanoo projektipäällikkö Simo Sariola CC Infra Oy:stä.

Kannuksen alueelle jopa 20 miljoonaa

Talvisin työntekijöitä on Kokkolan alueella kuutisenkymmentä, kesäisin ratatöissä jo parisataa. Isot työmaat hyödyttävät niin Kokkolaa kuin Kannustakin. Kannuksessa työmaa on tähänastisen historian suurin. Keskustassa uusitaan asemanseutua ja siltatyö Lestijoen yli on sielläkin menossa.

Kannuksen kehitysjohtaja Anne Pesola laskee työmaan taloudellista hyötyä muille yrityksille. Kun koko Kokkola-Ylivieska -kaksoisraiteen rakennustyöt maksavat yli 300 miljoonaa euroa, Riippa-Eskola -väli maksaa 85 miljoonaa euroa.

– Riippa-Eskola -välillä rautatieinvestoinnin voidaan laskea tuovan parikymmenen miljoonan euron piristysruiskeen vuosina 2011-2016. Se tekee useita miljoonia euroja vuodessa, sanoo Anne Pesola.

Pesola laskee mukaan kaikki Kannuksen yritysten saamat aliurakat, välittömät ja välilliset työllisyysvaikutukset, palveluiden hankinnat Kannuksessa sekä majoitukset, ruokailut ja harrastukset.

Ruokapaikoissa varaudutaan

Kokkolassakin ruokapaikat ovat varanneet työvoimaa normaalia enemmän. Yksikön päällikkö Petteri Kaustinen Vittsarin Shelliltä myöntää, että raidetyö on merkittävä lisä normaaliarkeen, ja lounastajia ja kahvitauon pitäjiä on selvästi enemmän.

– Se on otettu nyt huomioon ihan työvuorolistoja myöten. Kyllä tässä on sen verran merkittävästä asiasta kyse, sanoo Petteri Kaustinen.