Aurinkotaloudesta haetaan uutta teknologia-avausta

Saksassa aurinko- ja tuulisähköstä tehdään synteettistä metaania henkilöautojen polttoaineeksi. Suomeen aiotaan perustaa aurinkopolttoaineasemia tuotekehityksen eturiviin ehtimiseksi.

Kotimaa
Synteettisen metaanin valmistus alkaa elektrolyysistä. Siihen otetaan sähköt tuulesta tai auringosta.
Synteettisen metaanin valmistus alkaa elektrolyysistä. Siihen otetaan sähköt tuulesta tai auringosta.YLE grafiikka

Energiantuotannon ajoittaisuus on yksi hankalimmista aurinko- ja tuulisähkön ongelmista. Sopivalla säällä sähköä kertyy liikaa ja huonoja hetkiä varten energiaa on tuotettava muilla keinoilla. Uusiutuvan sähkön ylijäämän varastoimiseksi on kehitetty synteettisen metaanin valmistustekniikka, jota on Saksassa vuoden ajan tuotettu jo teollisessa mittakaavassa.

Etogasin ja Audin metanointilaitoksen teho on 6,3 MW ja sen tuotanto riittää 1 500 henkilöauton kulutukseen, jos ne ajavat 15 000 kilometriä vuodessa. Uutta teknologian li

Synteettistä metaania valmistetaan jo liikennepolttoaineeksi Saksassa.
Synteettistä metaania valmistetaan jo liikennepolttoaineeksi Saksassa. YLE/Jussi Mansikka

säksi konseptissa on se, että autonvalmistaja on myös polttoaineen valmistaja. Audi tuo uuden kaasuautonsa markkinoille kevään aikana.

- Aurinkosähköllä voidaan ajaa maakaasuautolla, tiivistää Etogasin myyntijohtaja Stephan Rieke.

Avainratkaisu aurinkotalouteen

Sähköstä kaasuksi -tekniikka on merkittävä innovaatio eri energiasektoreiden työnjaossa. Lappeenrannan teknillisen yliopiston aurinkotalouden professorina vuoden alusta aloittanut Christian Breyer luonnehtii keksintöä avainteknologiaksi, sillaksi sähkön, varastoinnin ja liikenteen välillä.

- Synteettinen metaani on kemiallisesti täysin samaa kuin maakaasu, mutta siitä ei aiheudu hiilidioksidipäästöjä.

Prosessi kuluttaa hiilidioksidia. Metaania valmistetaan kahdessa vaiheessa. Uusiutuvaa sähköä tarvitaan elektrolyysiin, jossa vedestä erotetaan vetyä. Vety ja biopohjainen hiilidioksidi metanoidaan metaaniksi, joka voidaan varastoida ja siirtää maakaasu tavoin jo olemassa olevassa verkossa.

- Tämä tarjoaa todellisen mahdollisuuden kampittaa ilmastonmuutos ja saada rajoittamattomat energiavarat käyttöön, Christian Breyer arvioi.

Asemia Suomeen

Suomen vahvuutena ei ainakaan tällä hetkellä ole tuulisähkön ajoittaisuuden ylituotannon määrä, vaan puhtaaseen metaanintuotantoon tarvittavan bioperäisen hiilidioksidin runsaus. Puunjalostusteollisuuden hiilidioksidipäästöjä voitaisiin käyttää synteesin raaka-aineena.

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n johtava tutkija Pasi Vainikka näkee merkkejä yleisestä kaasutalouteen siirtymisestä ja uusituvan sähkön yhdistäminen tähän avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

- Me haluamme Suomeen muutamia tuuli- tai aurinkometaanilla toimivia polttoaineasemia järjestelmien tutkimukseen ja kehitystyöhön. Tällä hetkellä luodaan uuden teknologian perusperiaatteita. Jos halutaan olla tässä mukana, pitää ehtiä etujoukkoihin, kuten aikanaan tehtiin gsm-verkkoa luotaessa.

Lisää aiheesta Ajankohtaisessa kakkosessa klo 21.