Financial Times: Länsimaisia kosmetiikkayhtiöitä vetäytyy Kiinasta – kauppa ei käy

L'Oréalin edustaja kertoo Financial Timesissa, että yhtiö lopettaa Garnier-tuotemerkkinsä myynnin Kiinassa. Monet länsimaiset kosmetiikkayhtiöt ovat hakeutuneet Kiinaan hyvien kasvumahdollisuuksien vetäminä. Nyt Kiinassakin talouskasvu on kuitenkin hidastunut.

talous

Ranskalainen kosmetiikkayhtiö L'Oréal vetäytyy osittain Kiinan markkinoilta, kirjoittaa talouslehti Financial Times. L'Oréalin edustaja kertoo Financial Timesissa, että yhtiö lopettaa Garnier-tuotemerkkinsä myynnin Kiinassa.

L'Oréal tekee näin ollen seuraa amerikkalaiselle Revlonille, joka joulukuun lopussa ilmoitti jättävänsä Kiinan. Keskeisenä syynä on myynnin hidastuminen Kiinassa.

Euromonitor-tutkimusyhtiön mukaan Kiinan kosmetiikkamarkkinoiden vuotuinen arvo on noin 25,9 miljardia dollaria eli noin 19,8 miljardia euroa. Kiinan kosmetiikkamarkkinat ovat maailman kolmanneksi suurimmat.

– Vahvistaaksemme asemiamme olemme päättäneet lopettaa Garnierin myynnin Kiinassa ja keskittää voimamme (Kiinassa) kahteen johtavaan brändiimme, jotka ovat L'Oréal Paris ja Maybelline New York, L'Oréalin tiedottaja kommentoi Financial Timesille.

Monet länsimaiset kosmetiikkayhtiöt ovat hakeutuneet Kiinaan hyvien kasvumahdollisuuksien vetäminä. Kiinan tilastokeskuksen tilastojen perusteella Kiinan kosmetiikkasektori yli kaksinkertaisti kokonsa vuosien 2008–2012 välillä. Nyt Kiinassakin talouskasvu on kuitenkin hidastunut, mikä on yhtenä tekijänä vähentänyt kiinalaisten kulutusta.