1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Barometri: Mainoseurot vähenevät, mutta tilanne ei ole niin synkkä kuin syksyllä

Mainostajien Liiton barometrin mukaan 17 prosenttia mainostoimistoista aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ja 32 prosenttia vähentää niitä. Odotettu käänne ei ole vielä toivotun suuruinen, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

talous

Mainontaan käyteyt eurot vähenevät yhä, mutta tilanne ei ole niin synkkä kuin viime syksynä, kertoo mainosalan suhdanteita kartoittava barometri. Mainostajien Liiton barometrin mukaan 17 prosenttia mainostoimistoista aikoo lisätä markkinointiviestinnän investointejaan ja 32 prosenttia vähentää niitä.

Mainontaa lisäävien ja vähentävien erotuksena saadaan saldoluku -15. Edellisen kerran Mainostajien Liitto kysyi mainontasuunnitelmista syksyllä, ja tuolloin saldoluku oli -22.

- Odotettu käänne ei ole vielä toivotun suuruinen, sanoo Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Hanski-Pitkäkoski toteaa, että pitkään vallinneeseen kehitykseen ei mainonnassa näy muutoksia: lehdissä mainonta vähenee ja verkossa kasvaa.

Sanoma- ja aikakauslehdissä sekä asiakaslehdissä mainontaa vähentävien osuus on selvästi suurempi kuin mainontaa lisäävien.

Sen sijaan radio- ja ulkomainonnassa saldoluku on plusmerkkinen, mikä tarkoittaa sitä, että useampi suunnittelee mainonnan lisäämistä kuin vähentämistä.

Sähköpostimarkkinoinnissa saldoluku on 62 ja sosiaalisen median markkinoinnissa 81 eli näillä alustoilla monet suunnittelevat lisäävänsä mainosinvestointejaan.

Mainostajien Liiton joulukuussa tekemään kyselyyn vastasi 80 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 214 miljoonaa euroa.

Lue seuraavaksi