VR:n uusissa ravintolavaunuissa lauletaan karaokea ja syödään sushia - katso video

Ensimmäinen VR:n uusi ravintolavaunu otetaan liikenteeseen alkuvuodesta. Kaikkiaan VR on tilannut 26 uutta ravintolavaunua. Kajaanissa valmistettavat vaunut ovat ainutlaatuisia maailmassa.

Kotimaa
Ravintolavaunun tiski

Tammi-helmikuun vaihteessa VR:n matkustajat voivat nauttia tarjoiluista täysin uudenlaisessa ravintolavaunussa. Ensimmäinen vaunu otetaan käyttöön Helsingin ja Oulun välillä kulkevaan InterCity 2 -junaan.

VR on tilannut kajaanilaiselta Transtech Oy:ltä 26 uutta ravintolavaunua, jotka korvaavat noin kaksi kolmasosaa vanhoista ravintolavaunuista. Suurin osa uusista vaunuista saadaan käyttöön vuoden 2014 aikana. Investointi maksaa VR:lle yli 68 miljoonaa euroa.

Erikoiskahveja myös kioskista

Kaksikerroksisissa ravintolavaunuissa on alakerrassa moderni ravintola, vaunun toisen päädyn välitasolla kahvila-baari ja toisella välitasolla ruuhka-aikoina palveleva kioski.

Yläkerrassa on muun muassa kokoustila ja uudenlainen matkustusosasto, johon voi tilata oman tarjoilijan.

VR

Yläkerrassa on muun muassa kokoustila ja uudenlainen matkustusosasto, johon voi tilata oman tarjoilijan. Alakerrassa on lisäksi esiintymispiste, jossa voi laulaa esimerkiksi karaokea.

- Uuden teknologian myötä voimme tarjota uudenlaisia ja aikaisempaa parempia ruoka-annoksia. Uusi uuni valmistaa ruokaa viisi kertaa kotiuuneja nopeammin. Tarjolla on edelleen suosikkiannos lihapullat, mutta toivottavasti sekin maistuu uuden uunin myötä entistä paremmalta, kertoo ravintolapalveluista vastaavan Avecran toimitusjohtaja Tiina Nieminen.

Ruokavalikoimassa yritetään vastata nykyajan toiveisiin, ja tarjolla onkin esimerkiksi sushia, sekä erikoiskahveja.

Matka-ajat lyhenevät

Uudet vaunut ovat kevytrakenteisia, mikä vähentää energiankulutusta. Vaunuissa olevat laitteet käyttävät akkusähköä polttomoottorikäyttöisten dieselgeneraattoreiden sijasta.

- Vaunut ovat aikaisempaa ympäristöystävällisempiä. Myös kierrätykseen on ravintoloissa kiinnitetty huomiota, kertoo VR:n matkustajaliikenteenjohtaja Antti Tiitola.

Myös uusi tekniikka säästää energiaa.

Kun Pohjanmaan rata valmistuu vuonna 2017, matkustusaika esimerkiksi Helsingistä Ouluun lyhenee kuudesta tunnista alle viiteen tuntiin.

Antti Tiitola

- Yhdessä vaunussa on 42 000 led-lamppua, muun muassa upeassa valokatossa. Uusin tekniikka on kuoren sisässä, eli sähkökaapelia on yhdessä vaunussa 22 kilometriä, kertoo Transtechin toimitusjohtaja Markku Blomberg.

Uudet ravintolavaunut ovat jatkoa joulukuussa VR:n kertomalle sähköveturitilaukselle.

- Tavoitteena on matkustusaikojen lyhentäminen. Näitä uusia ravintolavaunujakin voidaan ajaa yli 200 kilometrin tuntivauhdilla. Kun Pohjanmaan rata valmistuu vuonna 2017, matkustusaika esimerkiksi Helsingistä Ouluun lyhenee kuudesta tunnista alle viiteen tuntiin, lupaa Tiitola.