Ilmaiset näöntarkastukset voivat johtaa harhaan

Optikkoliikkeet mainostavat usein tekevänsä ilmaisia näöntarkastuksia. Tarkastukseen voi kuitenkin liittyä ehtoja, jotka selviävät kuluttajalle vasta jälkikäteen. Tällaista harhaanjohtavaa markkinointia tehdään kuluttajaviraston mukaan aika ajoin.

Kotimaa
mies näöntarkastuksessa
YLE

Optikkoliikkeet tekevät asiakkailleen usein ilmaisia näöntarkastuksia. Yleensä ilmaisiin tarkastuksiin liittyy ehto, joka velvoittaa asiakkaan ostamaan silmälasit tai piilolinssit kyseisestä liikkeestä. Muuten tarkastuksen tuloksista veloitetaan asiakasta erikseen.

Harkinnassa on, otetaanko asia kuluttajavirastossa vireille, mutta mitään lopullista päätöstä ei ole tehty.

Lakimies Katri Väänänen

Jos ehdosta ei ole mainittu mainonnan yhteydessä on se kuluttajaviraston mukaan harhaanjohtavaa.

- Jos tarkastus on kokonaisuudessaan ilmainen, voidaan sitä mainostaa sellaisena. Näöntarkastukseen kuuluu kuitenkin yleensä tuloksen antaminen kirjallisena asiakkaalle. Jos näin ei tehdä, pitää asiakkaalle kertoa selkeästi jo markkinointivaiheessa, että tuloksista velotetaan erikseen, toteaa kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Kuluttajavirasto harkitsee asiaan puuttumista

Jos asiakas on tyytymätön yrityksen markkinointiin kannattaa reklamaatio tehdä Väänäsen mukaan ensisijaisesti suoraan kyseiselle yritykselle.

Myös kuluttaja-asiamiehelle voi tehdä ilmoituksen asiasta. Väänäsen mukaan näöntarkastuksiin liittyviä valituksia on tehty jo jonkin verran ja asian jatkokäsittely on kuluttajavirastossa harkinnassa.