Angry Birds valtaa leikkipuistot – missä tuotesijoittelu häiritsee?

Erilaiset tuotemerkit näkyvät yhä yllättävimmissä paikoissa: elokuvissa, blogeissa, peleissä - ja vaikka kunnallisissa leikkipuistoissa. Ruotsissa vanhemmat ovat suuttuneet Angry Birds -leikkipuistosta. Missä menee sopiva tuotesijoittelun raja?

Kotimaa
Angry Birds -leikkipuisto Rovaniemellä
Sauli Antikainen / Yle

Suomessa on useita Angry Birds -leikkipuistoja, muun muassa Porissa, Espoossa ja Rovaniemellä. Ruotsalaisessa Uddevallan kunnassa samantyyppinen puisto paheksuttaa vanhempia:

– Voisiko McDonalds tuoda tänne Roland McDonaldin mainoksena? Eräs isä kysyy paikallislehdessä.

Tuotemerkit näkyvät nykyään mitä erilaisimmissa paikoissa. Millaisissa paikoissa tai tilanteissa tuotesijoittelu tai mainonta häiritsee sinua? Milloin tuotesijoittelu on hyväksyttävää - missä menee raja?

Pitäiskö tuotesijoittelua rajoittaa - vai vain hyväksyä se, ja opetella suodattamaan mainosviestejä?