Tuplalaskuja ja perintätoimiston karhukirjeitä – ole tarkka suoraveloituksen loppuessa

Suoraveloituksen piirissä on 37 000 laskuttajaa ja 3 miljoonaa maksajaa, eikä muutos suoramaksuun tai e-laskuun ole ollut kitkaton. Asiakkaan kannattaa olla nyt valppaana laskujensa kanssa.

Kotimaa
Paperilasku.
Tiina Jutila / Yle

Suoraveloituksesta luovutaan tammikuun loppuun mennessä. Asiakkaan vaihtoehdot ovat suoraveloituksen jälkeen perinteinen paperilasku, e-lasku tai suoramaksu. Suuri osa laskuttajista on jo lopettanut suoraveloituksen. Pankeissa muutos on aiheuttanut ruuhkaa, kertoo Tampereen Seudun Osuuspankin pankinjohtaja Kirsi Välimäki.

– Kyllä nyt vaaditaan asiakkailta tarkkaavaisuutta. Muutoksen huomaa meillä päivittäisessä työssä, asiakkaita on ollut kohtuullisen paljon konttoreissa ja puhelinpalvelussa suoraveloituksen muuttuminen on aiheuttanut myös ruuhkaa, moni on laittanut myös asiakasviestejä.

Asiakkaille laskuttajat ovat pääsääntöisesti ilmoittaneet muutoksista hyvissä ajoin, mutta osalla on jäänyt postit lukematta.

Varmasti muutos on aiheuttanut jonkun verran harmia.

Kirsi Välimäki

– Tietysti asiakkaille tulee paljon kirjeitä, eivätkä viestit ole nousseet siihen tärkeyteen, kuin olisi täällä pankissa toivottu. Varmasti muutos on aiheuttanut jonkun verran harmia, Välimäki uskoo.

Suoraveloitus sovittiin pankin kanssa, kun taas suoramaksu sovitaan laskuttajan kanssa. Joillekin asiakkaille e-laskukin voi olla uusi termi. Kun lasku ei ole sujunut odotetusti, käännytään pankin puoleen.

– On saattanut tulla karhukirje tai lasku on maksettu kahteen kertaan, tällaisia on tullut paljon viime päivinä esille. Asiakkaat ovat hämillään muutoksista.

– Kun haasteita laskun maksuun on tullut, niin ensimmäinen kontaktipinta on vanhasta tottumuksesta pankki, mutta nyt kannattaa kääntyä laskuttajan puoleen, sieltä se ongelma ratkeaa nopeasti ja se onkin se oikea taho, sanoo pankinjohtaja Kirsi Välimäki.

Laskutusketjussa on monta pelaajaa

Monelle asiakkaalle suoraveloituksen loppuminen ei aiheuta toimenpiteitä, jos laskuttaja on ollut ns. massamuunnossa. Tällöin laskuttaja on ilmoittanut, että lasku muuttuu automaattisesti uuteen palveluun, joko e-laskuun tai suoramaksuun, asiakkaan pankkitottumuksista riippuen.

Tampereen Sähkönmyynnissä on tehty töitä muutoksen eteen jo vuoden verran. Noin 30 000 asiakkaan laskutus on käsitelty pankin ohjeiden mukaan. Kehitysjohtaja Pauli Forsmanin mukaan laskutusmuutos on sujunut aika kivuttomasti. Karhukirjeitä ei ole tarvinnut juuri lähetellä.

Suoraveloituksen muutoksesta johtuneet muistutukset ovat ehdottomasti poikkeustapauksia, asiakkaiden laskutus on siirretty suoraan e-laskuun tai suoramaksuun.

Pauli Forsman

– Suoraveloituksen muutoksesta johtuneet muistutukset ovat ehdottomasti poikkeustapauksia, asiakkaiden laskutus on siirretty suoraan e-laskuun tai suoramaksuun. Ehdottomasti yksittäistapauksia, muistutuksia ei ole tullut paljon, Forsman sanoo.

Pankissa kehotetaan ottamaan yhteyttä laskuttajaan, jos virhettä ilmenee. Tampereen Sähkönmyynnistä puolestaan suositetaan käyntiä pankkiin, missä hoidetaan laskuttajan kanssa sovitut maksutavat. Syytä laskutusvirheeseen saa hakea monesta osoitteesta.

– Siirto on aika monimutkainen operaatio. Me kaikki laskuttajat, sitten ns. operaattorit, jotka hoitavat sähköistä laskuliikennettä pankkeihin päin ja tietysti itse pankit sekä asiakkaat. Suoraveloitukseen siirtymisessä on asiakkaille myös ohjeistettu pankissa käymistä, jos he haluavat jonkun tietyn laskutusmuodon, .

Eri laskutusvaihtoehdot riippuvat kuitenkin laskuttajasta.

– Kokemustemme mukaan yksittäiset virhetilanteet eivät ole olleet läheskään kaikki laskuttajasta johtuvia, vaan tässä monimutkaisessa toimintaketjussa on ollut joku muu virhetilanne, josta se on johtunut, Forsman sanoo.

Osa laskuttajista ei halua vaihtaa suoraveloitusta suoramaksuun vaan palaavat perinteisiin paperilaskuihin. Paperilaskut voi maksaa verkkopankissa, kassalla tai laittaa maksupalvelukuoreen pankissa hoidettavaksi.

– Tämä perinteinen maksupalvelukuori, johon laitetaan lasku allekirjoitettuna tilitietoineen, onkin nostanut jo hieman suosiotaan, kertoo Tampereen seudun Osuuspankin pankinjohtaja Kirsi Välimäki.

_Juttua on tarkennettu kello 15:11. Selvennys pankin ja laskuttajan rooleista laskutuksessa. Lisäksi huomio maksupalvelukuorien suosion kasvusta. _