Hyppää sisältöön

Levy-Eskot porskuttaa Spotifysta ja Piratebaysta huolimatta

Joensuulainen Levy-Eskot on näyttänyt epäilijöilleen vuodesta toiseen, että levykauppa voi elää ja voida hyvin myös pienessä kaupungissa. Se on vaatinut kuitenkin asennemuutoksen.

Kuva: Yle

Levy-Eskot on ollut osa joensuulaista kävelykatukuvaa kohta 17 vuoden ajan. Levykauppojen hiljaisesta kuolemasta on puhuttu oikeastaan koko sen olemassaolon ajan.

Kauppa vaihtoi omistajaa kolme vuotta sitten. Tuolloin kassan taakse ilmestyi levy-yhtiö EMI:ssä työskennellyt Tommi Piipponen. Häntä ennen kaupasta ei välttämättä löytynyt myydyimpiä hittilevyjä tai vaikkapa klassista musiikkia.

- Asiakaslähtöisyys on varmasti tiivistynyt. Mitä asiakas haluaa, sitä me pyritään tilaamaan hänelle. Olen tuonut mukaan uusia musiikkityylejä, uusia artisteja ja haistellut uusia menestyjiä. Kirjoja ja oheistuotteita on tullut myös lisää, Piipponen luettelee.

Näillä eväin myynti onkin saatu kasvuun muutaman heikomman vuoden jälkeen.

"Mennyt aika ei koskaan palaa"

Yksi kaupan vakikävijöistä on edesmenneen joensuulaisen Stella-yhtyeen Janne Sivonen. Entisenä artistina Sivonen tietää tarkasti, ettei fyysisen levymyynnin tulevaisuusnäkymä ole isossa mittakaavassa positiivinen.

Esimerkiksi viime vuonna musiikin streaming-palveluiden määrä nousi maailmassa kymmeneen prosenttiin musiikin kokonaismyynnistä ja fyysisten tuotteiden myynti jatkaa laskuaan.

- Kotimaisen äänitemyynnin lasku ei ole kotimaassa ollut niin jyrkkää kuin ulkomailla. Suomeen moni asia tulee tässäkin asiassa 2-4 vuoden viiveellä. Tämä tieto ei välttämättä kuitenkaan levykauppiasta lohduta. Fyysiselle äänitteelle on toisaalta aina tietty ryhmä, jotka haluavat levyn ja kannet käteensä. Tässä on kaksi vaihtoehtoa. Se, että mennyt aika ei koskaan palaa tai sitten nähdä ne mahdollisuudet mitä tässä ajassa on, Sivonen sanoo.

- Samaa mieltä Jannen kanssa. Uusia juttuja pitää tehdä, esimerkiksi levykauppaesiintymisiä. Kun artistit tekevät hyvää musiikkia, niin sitä myydään, Sivonen uskoo.