Kristina Katarina oli ainoa suomalainen risteilyalus

Kristina Cruises aikoo lähiviikkoina kertoa asiakkaille, miten peruutetuista risteilyistä voi saada rahansa takaisin tai tilalle uuden risteilyn. Varustamoliiketoiminnasta luopuminen tietää lopputiliä lähes 150 työntekijälle. Yhtiö aikoo jatkossa keskittyä ydinosaamiseensa, risteilyjen järjestämiseen.

talous
Kristina Katarina
Kristina Cruises myi ainoan suomalaisen risteilyaluksen ulkomaille viitisen vuotta sitten.Juha Korhonen / Yle

Yksi luku suomalaisessa ja kotkalaisessa merenkulun historiassa päättyi keskiviikkona, kun Kristina Cruises ilmoitti myyneensä Katarina -risteilyaluksen kansainväliselle sijoittajaryhmälle. Kaupan myötä Kristina Cruises luopuu varustamoliiketoiminnastaan, ja irtisanoo kaikki 147 merihenkilöstön työntekijää. Yhtiön marraskuussa alkanut yrityssaneeraus on vielä kesken.

Uudet suunnitelmat julki pian

Kristina Cruisesin toimitusjohtaja Mikko Partanen kertoo, että rahoittajien kanssa käytiin tiukkoja neuvotteluja ja aluksen myynti osoittautui lopulta ainoaksi oikeaksi ratkaisuksi. Kauppahintaa hän ei paljasta. Katarina alkoi nopeasti herättää kiinnostusta ostajaehdokkaiden keskuudessa. Lopulta kaupat syntyivät Miamissa majailevan FleetPro Ocean -varustamon kanssa.

– Tuon kokoisia laivoja ei ole kovin paljon ja sillä on jääluokka, joten kiinnostus laivaa kohtaan oli heti suurta. Päätös myydä oli kuitenkin vaikea, Partanen toteaa.

Katarinan peruutetut risteilyt koskevat 5 500 asiakasta. Yhtiö aikoo lähiviikkoina tiedottaa asiakkaille, miten he voivat saada rahansa takaisin tai saada tilalle uuden risteilyn.

Vaikka yhtiö ei enää omista omia laivoja ja yrityssaneeraus on kesken, on toimitusjohtaja Partanen luottavainen tulevaisuuden suhteen. Kristina Cruises jatkaa risteilyjen toteuttamista muiden varustamojen laivoilla. Tämän vuoden risteilyt aiotaan julkaista piakkoin.

– Tämä mahdollistaa hyvin eri tyyppisten risteilyjen tarjoamisen. Ydinosaamisemme on risteilyt ja niitä me jatkamme, sanoo Partanen.

Ainoa suomalainen risteilijä

Kristina Cruisesin talousvaikeuksien taustalla vaikuttaa Kanarian-risteilyiden hintojen romahtaminen. Arabimaiden levottomuudet viime vuosilta eivät myöskään tehneet hyvää risteilybisnekselle. Aluksen ajaminen kannattavasti kävi lopulta mahdottomaksi.

Kristina Katarina oli ainoa suomalaisessa omistuksessa oleva risteilyalus. Suomen, Ruotsin ja Viron välillä seilaavat suomalaiset alukset ovat matkustaja-aluksia, jotka kuljettavat ihmisten lisäksi muun muassa autoja. Katarina oli tyylipuhdas risteilyalus, joka vieraili useassa eri satamassa matkan aikana.

Aluksen pääluottamusmies Juha Havutie sanoo ymmärtävänsä, että kansainvälisesssä laivabisneksessä kulut ovat suuret ja kilpailua riittää.

– Ikävä asia tietysti kaikille ja erityisesti niille, jotka ovat olleet jo vuosikymmeniä mukana rakentamassa Kristina Cruisesin risteilyjä miehistön osalta. Työyhteisö laivalla oli loistava, mutta pakottavien syiden vuoksi tominta loppui, Havutie toteaa.