Miesten muoti kasvaa huimaa vauhtia

Firenzen Pitti Uomo -messut ovat maailman suurin miesten muotiin keskittynyt tapahtuma. Kymmenet tuhannet messuvieraat tutustuvat neljän päivän aikana yli tuhanteen näytteillä olevaan vaatemerkkiin. Italialaiset muotitalot ovat löytäneet uutta kasvua kehittyvien maiden markkinoilta.

kulttuuri
Kaksiriviset puvut ja ruutukuviot pitävät edelleen pintansa
Kaksiriviset puvut ja ruutukuviot pitävät edelleen pintansaPetri Burtsov

Pitti Uomoa voi hyvällä syyllä kutsua yhdeksi suureksi muotinäytökseksi. 500 vuotta vanha firenzeläinen renessanssilinnoitus Fortezza da Basso on täynnä tyylikkäästi pukeutuvia ja ulkonäöstään huolehtivia miehiä, joiden asukokonaisuudet on mietitty viimeisen päälle.

Mallit keikaroivat kameroiden edessä, muotisuunnittelijat esittelevät uutta mallistoaan sisäänostajille ja muotibloggaajat pitävät silmällä tätä kaikkea pysyäkseen jatkuvasti muuttuvan muodin aallonharjalla.

Klassinen pukeutuminen palaa moderneilla mausteilla

Muita muodin suurtapahtumia ovat muun muassa Pariisin ja Milanon muotiviikot. Pitti Uomo eroaa niistä merkittävästi siinä, että täällä esitellyt vaatteet päätyvät oikeasti kauppojen hyllyille.

Messut ohjaavat muotiteollisuutta, sillä vaatevalmistajien Pitti Uomossa saama palaute vaikuttaa suoraan päätöksiin seuraavan kauden tuotantomääristä. Siksi vuoropuhelu sisäänostajien ja tyylitietoisten bloggaajien kanssa on tärkeää.

Yksi heistä on milanolainen Daniele, joka visioi ensi syksyn ja talven trendejä miesten pukeutumisessa.

- Klassinen tyyli ja erityisesti kaksiriviset puvut tekevät paluuta. Usein tähän kuitenkin yhdistetään jokin villi elementti, kuten suuret liepeet tai värikkäät housut.

Housuissa korostuvat edelleen lyhyet tai käärityt lahkeet. Uutuutena on leikittely erilaisten kuvioiden, kuten kukkien kanssa. Nilkan paljastava trendi on pikku hiljaa vaihtumassa värikkäisiin sukkiin. Kengissä taas solkikengät ovat edelleen muotia, tosin materiaaleina näkee yhä enemmän eri kankaiden sekoituksia.

Materiaaleissa taas kirkkaat värit antavat tilaa hieman hillitymmälle kokonaisuudelle sekä ruutukuoseille. Erilaiset pehmeät materiaalit, kuten villa, pitävät edelleen pintansa.

Italialaiset merkit pitävät pintansa

Miesten muoti on nopeasti kasvava ala, jonka liikevaihto liikkuu vuositasolla kymmenissä miljardeissa euroissa. Italialaiset muotitalot hallitsevat edelleen alaa, mutta niiden huolena on kotimarkkinoiden kysynnän hiipuminen.

- Kokonaismyyntimme Italiassa on pienentynyt jo monta vuotta. Täälläkin messuilla koko ajan suurempi osa vieraista tulee ulkomailta. Muotitalot pysyvät pinnalla kehittyvien markkinoiden takia, sanoo myyntiedustaja Nuncio Aplaica.

Sri Lankasta kotoisin oleva Ignatious Joseph valmistaa vaatteitaan Italiassa. Hän kuitenkin uskoo muodin tulevaisuuden olevan muualla.

- Kaikki loppuu aikanaan. Länsimaat ovat hallinneet muodin maailmaa alusta asti, mutta nyt tämä on tullut tiensä päähän. Muodin kysyntä Etelä-Amerikassa ja Aasiassa kasvaa räjähdysmäisesti ja pikku hiljaa myös trendit alkavat tulla sieltä, Joseph uskoo.

Kasvua tulee kehittyvien markkinoiden lisäksi koko alan kysynnän kasvusta. Miesten vaatteiden myynti kasvaa koko maailmassa niin lujaa, että sen odotetaan jopa ohittavan naisten vaatteiden myynnin.

Petri Burtsov, Yle Uutiset, Firenze