Entisellä rallikuskilla on bisnesvaistoa ja bensaa suonissa

Aktiiviuran päättyminen laittaa ammattiurheilijan elämän uusiksi. Pahimmillaan rutiinien puute voi viedä elämän raiteiltaan. Urheilijoita kannustetaankin tekemään urasuunnitelmia urheilu-uran päättymisen varalle. Yksi tie on yrittäjyys, kuten kouvolalaisella rallikuski Toni Gardemeisterilla.

urheilu
Toni Gardemeister omistamansa ralliauton vierellä.
Mika Moksu / Yle

Entinen rallikuski Toni Gardemeister saapuu työpaikalleen tarkastamaan, onko hyllyssä myytävää. Soratiet ja ralliauton ohjaamo ovat vaihtuneet elämään yrittäjänä.

Nyt leipää tuo pöytään muun muassa ajovarusteiden, kuten haalareiden ja autonistuinten myynti ja maahantuonti.

Yrittäjyys oli luonnollinen ratkaisu, sillä kellokorttielämä tasaisine työaikoineen ei miestä kiinnostanut. Valinta ei kaduta, vaikka leipä on tullut miehen itsensä mukaan helpommallakin.

- Sitä ei ehkä tarvitse edes kysyä. Kyllä kilpauran aikana leipä tuli helpommalla. Kilpaileminen oli enemmänkin harrastus, jota oli tehnyt pienestä asti, hän sanoo.

Kilpa-autoiluvarusteiden kauppa on vain yksi osa Gardemeisterin bisnestä. Kouvolalainen myös vuokraa ralliautoja innokkaille harrastajille. Esimerkiksi nyt kotoa autotallista löytyy S2000-luokan Skoda Fabia, joka on lähdössä tammikuun lopulla Rovaniemellä kisattavaan Tunturiralliin venäläisharrastajan käskettäväksi. Venäläisharrastaja on Gardemeisterin vakioasiakas, ja uusiakin on tulossa.

- Sähköpostiin on tullut viime aikoina aika paljon kyselyitä auton vuokraamisesta, joten tulevaisuus vaikuttaa varsin hyvältä, mies pohdiskelee.

Jännitystä elämään yrittäjyydestä

Gardemeister ei suinkaan ole ainoa entinen rallikuski, joka on siirtynyt yrittäjäksi. Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm ja Harri Rovanperä ovat siirtyneet kyntämään yrittäjyyden sarkaa.

Autourheiluun kuuluu talouden pyörittäminen hyvin vahvasti, koska puuha on kallista. Jo kilpa-uralla bisnes tulee urheilijalle tutuksi, kun sponsoreita on haalittava toimintaa tukemaan. Yksi selitys rallimiesten yrittäjyysintoon voi löytyä adrenaliinista.

- Kilpaillessa veressä on paljon adrenaliinia, samoin yrittäjänä. Varsinkin jos bisnes ei luista, silloin on yritettävä entistäkin kovemmin, Gardemeister virnistää.

"En koskaan hylkää rallimaailmaa kokonaan"

Toni Gardemeister on ollut pois ralliauton ratista vajaat pari vuotta loukattuaan selkänsä rallionnettomuudessa. Kilpa-autoilua hän ei ole kuitenkaan kokonaan hylännyt.

Työhön kuuluu myös Volkswagenin rallitiimin auttaminen. Gardemeister on muun muassa opastanut Jari-Matti Latvalaa ja auttaa tallia. Tehtäviin kuuluu olla apuna nuotituksessa ja ajamalla niin sanottua etuautoa asfalttiralleissa. Etuauton tehtävänä on tuottaa kilpakuljettajalle tietoa kelioloista, rengasvalinnoista ja mahdollisista muutoksista nuotteihin.

Esimerkiksi kauden 2014 avaavassa, legendaarisessa Monte Carlon osakilpailussa hän on Volkswagenin leivissä. Monte Carlon alppimaisemiin Gardemeister matkustaa jo nyt viikkoa ennen kilpailua, heti kun nuotituksen saa aloittaa.

- Rallimaailma on erittäin koukuttavaa huumetta. En tule koskaan hylkäämään sitä kokonaan, hän vakuuttaa.

Bisnes edellä tulevaisuuteen

Kilpatiimin konsultointi on ollut kouvolalaiselle mielekäs tehtävä. Taustavoimissa työskentely on sikälikin riittävää, ettei "Garden" mielessä polttele enää MM-sarjan kiertäminen. Kilpailuvietti ei silti ole sammunut. Paluu lähtöviivalle ei ole lainkaan poissuljettua.

- Kyllä tähän penkkiin vielä mahtuu, Gardemeister naurahtaa Skodan kuppipenkin hellässä puristuksessa.

- Mutta vakavasti puhuen, kyllä kilpailemaan pääsy polttelee kovasti ja joitakin pikkukisoja ajan varmasti. Laajamittaisempi kilpaileminen vaatisi kuitenkin paljon rahoitusta, vaikka kalusto itseltä löytyykin.

Kysymykseen mahdollisesta startista vaikkapa Suomen MM-rallissa Jyväskylässä Gardemeister vastaa bisnesmiehen äänellä.

- Eiköhän kuitenkin koeteta saada tämä auto vuokrattua sinne jollekulle muulle, hän sanoo ja nousee ulos Skodasta.