1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Kun Suomi auton osti – ”Autohurjastelu johtaa suoraa päätä helvettiin”

Apupappi Walter Lampén saattoi vuonna 1904 ostaa Suomen ensimmäisen uuden auton. Autoja oli Suomessa myynnissä jo aikaisemminkin, mutta kukaan ei ostanut. Voi olla, että ei ostanut 110 vuotta sitten Lampénkaan.  

liikenne
Mies vanhan auton kyydissä.
Walter Lampén samanlaisen auton kyydissä, jonka hänen sanottiin ostaneen 1904. Kuvassa oleva auto ei kuitenkaan ole Ford Model A, jota yhtiö valmisti 110 vuotta sitten. Kuvan tarkka ajankohta ei ole tiedossa.Oy Ford Ab

Suomen ensimmäisen auton omistajaa ei saada koskaan selville. Tieto on mennyt hautaan. Myöskään sitä ei tiedetä, kuka suomalainen on ensimmäisenä autoillut Suomen autonomian ajan maaperällä.

Se tiedetään, että Victor Forselius turkulaisesta maatalousliikkeestä on todistettavasti tuonut myyntiä varten käytetyn Benz Velo Comfortable -mallisen auton maahan vuonna 1900. Autossa oli neljä pyörää, mutta ei vielä ohjauspyörää.

Sen sijaan usein toisteltu tieto, että aatelistaustainen kamariherra Hjalmar Linder olisi samana vuonna tuonut maahan Mercedes Simplex -auton tuskin pitää paikkaansa. Simplexin valmistus alkoi vasta 1902.

– Sekaannukset ovat johtuneet siitä, että muistikuvat ovat menneet aika lähelle oikeita, mutta yleensä hiukan väärin. Muistelijoiden puheet muuttuivat siinä vaiheessa todeksi, kun ne oli kirjoitettu, sanoo valtakunnallisen automuseo Mobilian historianselvityksistä vastaava Martti Piltz.

Piltzin mukaan jo 20.8.1899 Suomen Valokuvaus- ja Tehdasosakeyhtiö ilmoitti Hufvustadsbladetissa myyvänsä automobiileja. Ilmoituksen autot eivät kuitenkaan olleet maassa, eikä niitä lopulta kukaan tilannutkaan.

Missä ensimmäinen auto myytiin – ja milloin?

Helsinkiläisen kauppahuone G.F Stockmannin historiateoksissa yritys sanoo myyneensä ensimmäisen autonsa vuonna 1904. Mikään muu kauppa ei ainakaan väitä myyneensä Suomessa uutta autoa ennen Stockmannia.

Alkuperäisiä asiakirjoja ei kuitenkaan ole kaupasta jäljellä, eikä Stockmannillakaan olla täysin varmoja, oliko apupappi Walter Lampénille luovutettu Ford käyttämätön. Varmoja ei olla edes siitä, oliko kyseessä Fordin ensimmäinen automalli Model A.

– Apupappi Lampén osti neljän hengen Fordin, josta hän maksoi 5 000 markkaa. Stockmannin 100-vuotishistoriateoksessa kerrotaan, että auto paloi poroksi pari vuotta myöhemmin, sanoo Stockmann-museon viestinnästä vastaava Satu Anttila.

Piiruntarkasta historiantutkimuksestaan tunnettu autohistorian harrastaja Jukka Marttila löysi kuitenkin dokumentteja, joiden mukaan Stockmann olisi myynyt F-mallisen Fordin vasta vuonna 1906. F-mallia ei olisi voitukaan myydä vuonna 1904, koska sen valmistus alkoi vasta 1905.

Asiasta Suomen autohistoriallisen keskusjärjestön juhlateokseen kirjoittanut Marttila on kuitenkin jo kuollut, joten on vaikea tarkistaa, oliko kyseessä Lampénin ensimmäinen auto vai mahdollisesti palaneen tilalle hankittu uusi Ford.

Willys-Knight –mainospiirros vuodelta 1926.
Willys-Knight –mainospiirros vuodelta 1926. Stockmann myi vielä 1920-luvulla autoja urheiluosastolla.Stockmann-museo

Autonmyynti alkoi urheiluosastolla

Harrastajahistorioitsija Marttila uskoi muutenkin, ettei ensimmäisiä autokauppoja edes tehty Helsingissä 1904, vaan Turussa. Turkulaisen maatalousliike Forseliuksen autot eivät menneet kaupaksi, mutta Marttilan tietojen mukaan hammaslääkäri William Widenäs olisi tehnyt kauppaa jo 1903.

– Niiden mukaan Widenäs olisi perustanut autokaupan ja myynyt auton 1.3.1903. Tätä parempaa tietoa ei kuitenkaan ole olemassa. Olen kyllä usein kysynyt, myikö Widenäs autoja hammaslääkärin vastaanotolla, Mobilian Piltz sanoo.

Stockmannin tavaratalossa apupappi Lampénille auton myynyt Sergei Nikolajeff perusti myöhemmin oman autokaupan.

– Ilmeisesti se on ollut tilapäinen liiketoimi, koska vasta vuonna 1912 Stockmannin urheiluosasto aloitti vakituisen autojen myynnin. Silloin myytiin Overland-, Swift-, Brennabor- ja Horch-merkkisiä autoja, sanoo Stockmann-museon Anttila.

Stockmannin auto-osasto vuonna 1928.
Stockmannin auto-osasto vuonna 1928.Stockmann-museo

Apupapin infernaalinen kyyti kohti kadotusta

Fordin historiajulkaisussa kirjailija Juhani Ahon sanotaan kuvailleen ensimmäistä automatkaansa apupappi Walter Lampénin Fordissa sanoin "Se oli infernaalista kyytiä". Fordillakaan ei kuitenkaan tiedetä, milloin Ahon ajattaminen tapahtui.

Lampén ei kaiketi itse ohjastanut vaunuaan, vaan kaupan mukana tuli 'chauffeuri' Waldemar Bergström.

Fordin kohtaloksi tuli palaa autotallina käytetyn ladon mukana. Autoilun pioneeri, rovasti Lampén eli 98-vuotiaaksi ja kuoli vuonna 1960, kerrotaan _Suomen Ford 70 vuotta -_julkaisussa vuodelta 1997.

Apupappi Walter Lampénista tuli myöhemmin rovasti, vaikka hän kerjäsikin ensimmäisellä autollaan taivaallisia vaikeuksia. Autot pelottivat ihmisiä.

Lampénin autohurjastelu järkytti monia. Työmies-lehdessä arveltiin moisen ajamisen johtavan suoraa päätä helvettiin, kerrotaan Fordin juhlajulkaisussa.

Rovasti Lampénista otettiin myöhemmin kuva Oy Ford Ab:n toimitilojen edessä Helsingissä. Fordin juhlajulkaisun kuvatekstissä sanotaan kuvan auton olevan samanlainen kuin Lampénin aikoinaan ostama.

Kuvan auton rekisterikilvessä lukee 1903. Vuosina 1903–04 valmistettu Model A ei kuitenkaan näyttänyt kuvan autolta. Sen sijaan vuosina 1905–06 valmistettu Model F näytti. Totuutta ei tiedä enää kukaan.

Lue seuraavaksi