Perustuslakiasiantuntija: Kuin Irak ja Kuwait äänestäisivät liitoksesta

Perustuslakiasiantuntija Kaarlo Tuori pitää kuntaministerin hahmottelemaa kansanäänestysmallia kuntien pakkoliitoksissa ongelmallisena. Tuorin mukaan suuren keskuskaupungin ja pienen kehyskunnan yhteinen kansanäänestys olisi kuin edesmennyt diktaattori Saddam Hussein esittäisi kansanäänestystä Kuwaitin liittämisestä Irakiin.

politiikka
Kaarlo Tuori
Yle

Akatemiaprofessori Kaarlo Tuorin mielestä keskuskaupungin ja kehyskunnan mahdollista pakkoliitosta edeltävä alueellinen kansanäänestys tuottaisi uusia perustuslakiongelmia pienten kuntien asukkaiden näkökulmasta. Usein keskuskaupunkien asukasmäärä riittäisi ratkaisemaan liitosäänestyksen tuloksen.

Kuntaministeri Henna Virkkunen (kok.) hahmotteli eilen perjantaina, että kuntien pakkoliitoksissa huomioitaisiin liitoskuntien yhteisen kansanäänestyksen tulos.

Tuori vertaa Yle Uutisille alueellista kansanäänestystä värikkäin sanankääntein 1990-luvun Persianlahden tapahtumiin, kun Irak yritti kaapata haltuunsa pienemmän naapurimaan Kuwaitin.

– Tämähän on kuin Saddam Hussein ehdottaisi kansanäänestystä Irakin ja Kuwaitin yhteenliittämisestä, kuvailee Tuori asetelmaa.

– Alueellinen kansanäänestys tuottaisi uusia ongelmia pienten kuntien asukkaille. He luovuttaisivat itsehallintonsa isommalle kunnalle.

Oikeustieteen akatemiaprofessori ihmettelee, miksi hallitus ei käytä perustuslain mahdollistamaa, kuntia suuremmille alueille tarkoitettua hallintomallia kaikissa tapauksissa.

– Perustuslain antama mahdollisuus olisi edustuksellinen, ylempiasteinen itsehallinto. Jos nimi on ongelma, voisihan siitä käyttää muutakin nimeä kuin maakuntaitsehallinto.

Hallitus suunnittelee, että pääkaupunkiseudulle ei luotaisi pakkoliitosten mahdollisuutta. Tarkoitus on perustaa metropolihallinto pääkaupunkiseudulle.

"Pakkoliitosäänestys olisi vastoin perustuslakivaliokunnan käytäntöjä"

Valtiosääntöoikeuden emeritusprofessori Mikael Hidén on Tuorin kanssa samoilla linjoilla suhtautumisessa pakkoliitoksista mahdollisesti järjestettäviin kansanäänestyksiin.

Hidénin mukaan tähän asti on katsottu, että pakkoliitos voidaan panna toimeen, jos kunnan sisällä toimitetussa kansanäänestyksessä äänestetään kuntaliitoksen puolesta vaikka kunnanvaltuusto olisi sitä vastustanut. Lisäksi on katsottu, että pakkoliitos on mahdollinen, jos kunta on taloudellisesti niin kriisiytynyt, että se ei pysty huolehtimaan kansalaisten oikeuksista, sanoo Hidén.

- Jos tekeillä oleva järjestelmä merkitsee sitä, että kansanäänestys toimitetaan isolla alueella, jossa joku kehyskunta on vain pieni osa ja jossa enemmistö voi muodostua ihan muualla, silloin on hyvin epäselvää täyttääkö tällainen järjestelmä ne vaatimukset, joita perustuslakivaliokunta on asettanut, Hidén toteaa.