Keskisuomalainen: Bensapiheillä autoilla valtavat pienhiukkaspäästöt

Eräiden suorasuihkutusmoottorien pienhiukkaspäästöt ovat jopa tuhatkertaiset verrattuna vanhempiin moottorimalleihin, kertoo Keskisuomalainen-lehti.

luonto
näkymä Espoon Länsiväylälle 10. tammikuuta.
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Autoyhtiöt ovat keskittyneet viime vuosina tuottamaan automalleja, joiden kulutus, ja siten myös hiilidioksidipäästöt ovat pienet. Kehityksellä on vakava haittapuoli, sillä suorasuihkutuksella varustettujen autojen pienhiukkaspäästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset vanhoihin malleihin verrattuna, kertoo Keskisuomalainen-lehti.

Myös hiukkassuodattimilla varustettuihin dieselautoihin verrattuna suorasuihkutusmoottorien pienhiukkaspäästöt voivat olla kymmenkertaiset.

Lehden tiedot ovat peräisin Brysselissä toimivan Transport&Environment-järjestön tutkimuksesta, jossa mitattiin kolmen suorasuihkutuksella toimivan bensiiniauton päästöjä.

Suorasuihkutus on yleistynyt, koska sen avulla auton moottorin iskutilavuus saadaan pienemmäksi. Moottorin teho voi silti pysyä ennallaan.

Pienhiukkasia tämäntyyppisissä moottoreissa on paljon sen takia, että sylinterien paine on tavanomaista suurempi, mikä edistää pienhiukkasten syntymistä.

Lehden haastatteleman VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan ongelma on lainsäätäjien tiedossa. Ongelmaan on tulossa korjausta viimeistään vuonna 2017. Silloin voimaan astuu EU-direktiivi, jonka mukaan suorasuihkutusmoottorien on täytettävä niin sanotut Euro 6 -vaatimukset. Tämä tarkoittaa, etteivät suorasuihkutusmoottorien pienhiukkaspäästöt saa ylittää uusien dieselmoottorien tasoa.

Laurikko kritisoi poliitikkojen kapeakatseisuutta. Autoille asetetuissa vaatimuksissa on keskitytty vain hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, jolloin muut päästöt ovat jääneet vaille riittävää huomiota.

Sama pätee myös dieselautoista pääseviin typen oksideihin, joita edelleen pääsee ilmoille liikaa. Sekä pienhiukkaset että typen oksidit ovat terveydelle haitallisia.